RING, KLOCKA, RING!

image127

Sitter här med lite mer än endast ett skälvande, darrande och blossande dygn kvar av 2007.
Detta är ju år sju e.ÖB (Efter Öresundsbron).
Tänka sig att det gått över sju år sedan denna bro invigdes. Och ännu har inte några blödande ormar ramlat ner från himlen, ej heller har marken förvandlats till ett inferno av ömsom brinnande lava, ömsom kläggig sumpmark, allt det som den f.d miljöministern och Centerledaren Olof Johansson förutspådde om byggandet av Öresundsbron blev verklighet. Ganska skönt, faktiskt.

Snart skriver vi 2008 och gör oss redo för att möta ett nytt, spännande och på alla de vis säkerligen omtumlande år. Om det som väntar vet vi föga, om det som varit tror vi oss veta, om än inte riktigt förstå.

Tänkte strax sammanfatta året i en liten betraktelse men innan dess vill jag tipsa om en bok jag brukar bläddra i så här års. Det är boken som syns på bilden ovan. Nyår i Sverige, heter den och är en antologi med texter kring temat nyårsfirande samt ett intressant förord av Göran Hägg, en av mina verkliga författarfavoriter.

Vi får bland annat lära oss att romarna räknade den 1 mars som nyårsdag, att engelsmännen införde den gregorianska kalender 1752 och att den romerska kyrkan försökte göra den hedniska nyårsdagen den 1 januari lite mer kristen genom att kalla den Circumcisio, dvs den heliga omskärelsens dag (aj aj) eftersom den dagen infaller 8 dagar efter Jesu födelse och följdaktligen är den dag då den lille parveln fick sin penis...ja, ni fattar.
Denna omskärelsedag fann dock aldrig något gehör hos svenskarna.

Efter detta förord kommer sedan en spännande blandning av nyårstexter. Högt och lågt. Tennyson trängs med både Esaias Tegnér, Albert Engström och ABBA. Kul, rappt, festligt. Framförallt fina texter.
No more champagne, and the fireworks are thru, here we are, me and you, feeling lost and feeling blue. Fint. Det här var alltså inte Tegnér. Utan ABBA. Jaja...

Är vi nu redo att sammanfatta 2007? Okej. Isåfall - här är Årets...

...apa
- den snart tvåårige gorillaungen Enzo som Kolmårdens djurpark marknadsförde som landets vildaste ett-åring i somras. Då har de inte träffat min son, Ville.

...blogg - Så jäkla många. Mitt senaste fynd: Kalle Lind men även Uggla, Katastrofala omslag eller varför inte Rimbloggen?

...cyniker - jag själv
...dansare - Lasse Brandeby
...europé - Carl Bildt
...frigolithjärna - George W Bush (han försvarar sin titel från 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 och 2006)
...frisyr sitter på Peter Jihde (bandspaghetti)
...gratismat - Nej. Min anställning på Radio Match har upphört så nu får jag börja betala för maten. Och spriten.
...Harry Potter - Vem bryr sig? Inte jag.
...ICA-succé blev den oerhört fräscha och nyligen förpackade köttfärsen. Obs! Inget (som är) skämt.
...Julgran håller på att barra...
...kalsong var den Marimekkomönstade långkalsong som Polarn & Pyret prackade på mig och som sedan Sara förbjöd mig att bära.
...laxrätt är laxfilé med chevreost. Oerhört smarrigt.
...möte måste vara dag 2 på Törnströmskas arbetslagskick-off i Borgholm. Bakis som en gnu, fem-sex personer i ett starkt upplyst rum på 4x3 meter skulle diskutera arbetslagsbaserad undervisningsplanering. ZZZZzzzzzz. Radion hade åtminstone den goda smaken att lägga "mötena" innan fylleslagen. Även om dessa "möten" mest fungerade som förfest.
...nyårsfirande infaller hos grannen en våning under, barnen kan då sova lugnt och vi kan känna oss lösa och lediga.
...orosmoment som alltid; framtiden. Klimathotet??? Bahhh...pengarna. Kalla mig cynisk.
...Peter Jöback-kopia är Idol-Mattias
...Queenbok lånades på biblioteket och jag tror författaren heter Martin Powers eller nåt sånt. Samtliga låtar analyserade in absurdum.
...Roliga läsning, en gammal bok från 1993. Hotel Pastis av Peter Mayle.
...saknade är bland många andra två av den svenska kulturens portalgestalter. Povel Ramel och Ingmar Bergman.
...sötaste är nog Ville. Eller Elsa. Eller Ville. Eller Elsa. Omöjligt att välja;) Och varför välja?
...tappa hakan-rubrik: "Andreas Lundstedt: -Jag har hiv." Känns lite 80-tal. Dags att ta fram de gamla skräckaffischerna igen, kanske?
...utan kläder Kristian Luuks "nakenchock", kanske.
...vinnare av Eurovision Song Contest kom från Serbien, var lesbiska och visst lät det som om de sjöng "tralalala mussel-Maja" i refrängen. I don't blame them.
...vinnare 2 Amanda Jenssen som nu slipper att alltför mycket förknippas med Idol.
...What the fuck?? att The Ark kom så dåligt i ESC.
...Yrväder präglade hela sommaren. Blåst, mulet, regn.
...Zlatan-nyhet är att killen skall spela i Inters matchdräkt under EM nästa sommar. Då kanske Sverige gör mål.
...Återkomst infaller nästa år när Jesse Wallin gör comeback på en närradio. I detta fall V97 enligt vad det ryktas.
...Äntligen! Anette Kullenberg börjar publicera sig igen. Dock enbart i form av enstaka bloggtexter, men ändå.
...ÖL måste bli en gammal bekant; tyska Spaten Munchen som jag återupptäckt. Gott, friskt med den lite gräddiga
eftersmak som präglar sydtyska ölsorter. Yummi.

Okej - då säger vi så. Ha nu ett förbannat G O T T N Y T T Å R !!!!!
image128

Kommentarer
Postat av: Angelica

Åh, jag fyller första mars faktiskt :) haha. kul bok :)

2007-12-30 @ 21:49:13
URL: http://angelicafredriksson.blogg.se
Postat av: linda

detsamma!! (gott nytt alltså)

2007-12-31 @ 10:40:01
URL: http://dudagbok.blogspot.com
Postat av: Lilla Blå

Gott nytt! Keep up the good work.

2007-12-31 @ 11:15:59
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Islatte

Gratulerar till den nya lägenheten och Gott Nytt 2008!

Kram Islatte

2007-12-31 @ 15:18:28
Postat av: Mia

Gott nytt år, själv firar jag med noni-och linfröolja. Det är en kanske en dryck som får en att se sköna syner.
Ha ett bra slut och tack för att du hjälpte mej ifrån bloggdog*s*

2007-12-31 @ 22:50:58
URL: http://miajaverling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0