SÅ MÅNGA BLOGGAR, SÅ LITE TID

Trodde aldrig att jag skulle ta mig igenom en text skriven av Helle Klein. Men eftersom mitt husorgan..eller kioskorgan Expressen inte behagade dyka upp vid 8.10-tiden i morse, fick jag köpa Aftonbladet istället. AB sägs även ha en populär sajt. Kolla gärna här.

Nåväl. Jag har åkt hiss tillsammans med Helle Kleins pappa; Ernst, förresten. Det skedde på Östgötacorrespondenten där Ernst tidigare var chefredaktör, men detta hör inte hit. Det skall istället handla om den ledare Helle skrev idag. Huvudtesen är att vårt samhälleliga samvete urholkats under 2007, året då alla individer poppat upp i mediedjungeln där den enda drivkraften tycks vara självhävdelse och självförverkligande, dvs bloggande.

Klein menar att själva politiken privatiserats eftersom det inte finns något behov av ett kollektivt förändringsarbete eftersom inga människor längre kan relatera till saker som är allmängiltiga, saker som berör en vidare grupp i samhället. Allt detta är ju typiska åsikter för en ledarskribent på socialdemokratiska Aftonbladet men kvinnan (!!!???) har en poäng. Något hände 2007 som kommer att sprida stora ringar på det vatten som utgör åtminstone den mediala ankdammen. 2007 är året då nästan varje medborgare upptäckt friheten med att vara sin egen debattredaktör, sin egen ansvariga utgivare.

Vilka följder detta kommer att få är oklart, sant är dock att Aftonbladet snabbt fattat detta och "hänger på" trenden, nu senast med blogglänkar på nästan varje nyhetsartikel.

En annan sak. Det finns så många skribenter i landet som ännu inte - mig veterligen - startat en blogg. Expressens Mats OIson är ett lysande exempel. Börja blogga, Mats! Jag vill inte vänta tills på söndag för att få läsa dina lysande reflektioner.
En annan stilist är BLT:s Christian Hylse, nöjesredaktör. Denne Kallingepojk har börjat hitta sin stilistik och utveckla densamma. Varför inte skriva mera, oftare, mera fritt?
Andra namn på denna lista: Ronnie Sandahl, Linna Johansson som själv skriver om bloggande här , Jonas Croneman och varför inte Sture Dahlström...eh...just det..Dahlström är död. Lite svårt att blogga då, kanske...eller...är det?

Skulle by the way vara kul att läsa Björn Ranelids blogg. "OBS OBS Här tar skärmen slut och det går inte att scrolla längre, vårt tips för att ta del av hela Ranelids blogg är helt enkelt att köpa en ny dator."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0