APOTEKET OCH "VÄRKLIGHETEN"

"1 miljon svenskar skulle kunna slippa ha ont" skriver Apoteket just nu på stora
reklampelare.
image52
Personligen skulle min huvudvärk släppa något om Apotekets förhatliga monopol äntligen försvann
så att vi vanliga, stackars medborgare kan köpa Alvedon en söndagsmorgon klockan 9 som nästan alla andra människor runt om i världen.
Det sjukaste i denna fråga är ju avslöjandet för några år sedan. Nämligen det konstiga faktum att man kunde gå till vilken kiosk som helst och köpa Prince-cigaretter utan filter. Ville man däremot köpa nikotinplåster för att få hjälp att sluta röka..ja, då var man tvingad att bege sig till Apoteket.
Om detta kan jag skriva hur mycket som helst eftersom detta är en av mina käpphästar men nöjer mig med detta så länge.

Jo, en sak vill jag förtydliga. Jag vill inte att Nisse på Statoil eller Tanja på ICA skall börja prångla ut receptbelagda mediciner, detta skall ske av utbildade farmaceuter. Fast dessa kan ju jobba på olika apotek, med olika ägare. Något som borde skapa prispress och förenkla för konsumenterna. Så här ser det ju ut i de flesta länder redan. Vad är det som säger att vi i Sverige inte skulle klara av detta?

Däremot ser jag ingen anledning till varför receptfria läkemedel som Alvedon, Ipren  och annat inte skulle kunna finnas på ICA.  Liksom andra sjukvårdsprodukter som numera bara finns i mindre skala i dagligvaruhandeln.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0