BOJKOTT ELLER INTE - DET ÄR FRÅGAN

Så kan ej heller jag längre undanhålla er läsare mina ståndpunkter i den viktiga frågan om eventuell bojkott av Peking-OS 2008.

Kina är en vidrig och avskyvärd kommunistdiktatur där mänskliga fri- och rättigheter såsom yttrandefrihet och demokrati förvägras människorna.
Fast varför komma och protestera just nu?
Jag hatade detta redan 2001 när IOK gav spelen till denna skitregim. Och egentligen borde man väl tjoat till i vämjelse när Kina blev kommunistiskt redan 1949?
Detta gjorde också en del kloka människor men altför många lät vansinnet eskalera.
Och nu står vi här.

Det är inte det kinesiska folkets fel, utan felet ligger hos en makthungrig elit driven av en galen ideologi.
En bojkott hjälper knappast om man med bojkott menar att Sveriges idrottare ej skulle få delta.
Det är för sent och för tandlöst.

Däremot tycker jag nog att all form av kunglig och/eller statsoffentlig närvaro vid jippoartade evenemang såsom invigning och avslutning allvarligt bör diskuteras.

image287

Invigningen kommer säkerligen att bli storslagen (minns Moskva-OS 1980) men så är ju också folket underkuvat
image288
("Lyft upp skylten och forma en nallebjörn i publikhavet, annars skjuter vi dig med nackskott, din jävel!") för att raljera något över detta trots allt oerhört viktiga och allvarliga ämne.

Nej fy fan, Kinas PR-späckade spel för gallerierna den 8 augusti kommer att lämna en äcklig smak i munnen, det kan jag lova. Men som sagt. Det ansåg jag redan 2001. Så dags att gnälla nu.

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag har gnällt jättelänge och tyckt att valet av land har varit det mest felaktiga beslut som gjorts på länge.

2008-04-10 @ 22:23:40
URL: http://miajaverling.blogg.se
Postat av: Mattias

Mitt inlägg är ingen kritik mot dig. Vi har säkert bägge två länge ifrågasatt Kinas OS-kandidatur. Det jag vänder mig mot är att media just nu bubblar av Kinakritiska analyser. Vart fanns de 2001?

2008-04-10 @ 22:30:12
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0