HUR SKRIVER DU?

Efter en dryg vecka på nya jobbet har jag lagt märke till hur få vi "pekfingervalsare" är, dvs vi som skriver på ett tangentbord med enbart två pekfingrar, eller som i mitt fall; ibland med två pekfingrar, ibland med ett långfinger och ett pekfinger...

Inbillar mig att det mycket är en åldersfråga, jag håller väl på att bli gammal
Uppenbarligen skriver alla utbildade 25-åringar och yngre med den så förhatliga "fingersättningen" eller vad det kallas, den där man lägger sina tvenne handflator på tangentbordet likt Fader Merrin i Exorcisten och sedan trummar iväg sin (heliga?) skrift.

Den som jag alltid gäspade åt på "datalektionerna" eller vad de kallades på högstadiet.
Fingersättningen på den tiden var bara för mesar. Skrev man på riktigt, och allra helst, hade man någon tanke på att ägna sig åt journalistisk verksamhet, använde man pekfingervalsen.
Hur skulle det sett ut om Robert Redford och Dustin Hoffman i filmen "Alla presidentens män" använde sig av fingersättning när de skrev århundradets scoop, i rollerna som Watergateavslöjarna Bernstein och Woodward?

Antagligen ganska löjligt. Så, frågan blir: hur skriver du på ditt tangentbord?

Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

På det RIKTIGA sättet, med alla fingrarna igång. Då går det undan, babe, och man behöver inte oroa sig för att vissa fingrar ligger och blir tjocka och lata, medan pekfingrarna blir magra och utmattade.

2008-08-29 @ 14:24:31
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Mattias

Du säger det...nja...kan berätta att mina övriga fingrar, de som inte kallas pek- eller långfingrar, ligger hårt knutna i näven, modell knytnäve och får på så sätt sin behövliga motion. Fast var och en blir salig på sin fason. Eller om det var fasan...

2008-08-29 @ 18:43:57
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Mrs Li

Jag skriver mest med pekfingrarna. Ångrar djupt att jag skolkade från datakurserna under skoltiden. Lite lustigt är det att en del andra fingrar hjälper till ibland. Tillsynes helt slumpvis.



2008-08-29 @ 22:00:30
URL: http://www.mrslibyrakrat.blogspot.com/
Postat av: Mattias

Då är vi nog ganska lika i vårt sätt att knappa in texten, Mrs Li. Ibland hjälper tummen till....märkligt...

2008-08-30 @ 20:05:06
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0