JULRITUALER

Har du någon speciell julritual som återkommer varje år?
Eller är du en pragmatiker som inte låter dig påverkas av nostalgi och otyget att vara medvetet pretentiös?

Själv har jag numera två saker som alltid dyker upp på julen.
Det första handlar om julkalsongen.

Varje julafton bär jag samma röda kalsong. Jag skrev ett inlägg om detta i fjol.
Plikttroget tar jag på mig dessa röda kalsonger som sedan sitter klistrade på kroppen under julaftonen.
Förr i tiden (när jag var en 11-12 år sådär) brukade jag inleda julfirandet med att höra Bertil Perrolf i radion stå vid Visbys svallande kust och frambesvärja julen för att sedan spela O helga natt med Jussi Björling och då skall man veta att något lika gubbigt är svårt att tänka sig för vilken annan 12-åring som helst men så var det. Möjligen kan Kalle Lind förstå mig.



Kalle Anka vill jag ibland se av nostalgiska skäl. Det handlar då mest om tomtens julklappsverkstad som jag tycker är klockren.
Om tid och möjlighet finnes känns det även skönt att skratta och eventuellt gråta lite till Karl-Bertil Jonssons julafton men annars är inte televisionen så viktig i firandet. Det är klart, så länge Johannes Paulus II levde var det festligt att se midnattsmässan från Rom. Skulle påven orka att hålla sig vaken och var det inte lite fradga som skymtade till där i mungipan. Jaså..bara saliv...

Och så länge Ernst-Hugo Järegård levde diggade jag att höra honom tolka julevangeliet i Nyhetsmorgon, och jag som inte ens är religiös...

Men - åter till ämnet. Min andra jultradition, ja ett måste nästan...(en must....) är att läsa Charles Dickens A Christmas Carol innan jag somnar in efter en stressig och matspäckad julafton.
Jag hinner oftast till sidan 4 innan jag somnar.


Kommentarer
Postat av: Hillton

Tungt för en gudsförnekare just nu. Alla har rustat krubban med Jesusbarnet och man ligger lågt som underkännare av hela storyon om Josef Och Maria som blev med barn utan att ha gjort någonting inträngande s. a.s. Men hav tröst! Snart dyker någon upp som utlovar asyl i himmelriket och det är alltid uppfriskande att tramsa med slika värvare. Idoga dörrknackare från Jehovas vittnen ligger i topp på hjärnförlamningsskalan och det är alltid deprimerande konstatera att religiösa dårskapen är konstant år ut och in.

Ändå: Var glad!

2008-12-20 @ 00:40:21
Postat av: pseudonaja

Det vanliga, dvs mat, klappar och Kalle Anka. Det senare verkar jag vara mer intresserad av än vad barnen är. Kanske en tradition på utdöende?

Postat av: Nonsensakuten

Hillton: Den religösa dårskapen är alltid konstant. Låter som ett nyskrivet budord...



Pseudo: Ja, Kalle Anka är väl inte lika het längre, vilket är synd eftersom folket behöver saker att samlas kring som inte är Idolfinalen.

2008-12-21 @ 19:21:43
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0