ATT SOMNA TILL EN SYDSTATSVISA

Som Nonsensakuten tidigare uppmärksammat, brukar jag sjunga en liten vaggvisa för barnen när de skall sova. Lyckligtvis har Elsa efter 3,5 år tröttnat på "Trollmor". ÄNTLIGEN!!!!
Nu vill hon höra andra små stumpar innan ögonlocken faller ner.

Häromkvällen dristade jag mig till att sjunga denna, oerhört vackra bomullsplockarsång:

Summertime, and the living is easy...fish are jumping, and the cotton is high...
Daddy's rich and your momma's good looking...so hush, little baby...don't you cry...

Jag sjöng den med en släpig, jazzig sydstatsaccent som skulle fått Bille Holiday att gå med i AA.
Jag sjöng med inlevelse, artikulation och känsla. En jazzig, febrig feeling som verkligen andades slaveri, bomullsfält och Georgia eller möjligen Alabama.
Jag sjöng med hela min själ. Med hela mitt hjärta.

Efter sången följde en ganska laddad tystnad.
-Visst var det en fin sång, Elsa? frågade jag.
-Mmmmm, sa Elsa.
-Vad skall vi sjunga nu, tycker du?

Elsa svarade inte. Istället började hon själv att sjunga med sin späda flickröst:

-Lusse lelle, lusse lelle...elva nätter före jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0