TRE VÄLSKRIVNA BLOGGAR

Det vimlar av olika bloggar där ute, de flesta dessvärre byggda kring teman som bakfylla, smink, tentaångest och agility, gärna med bilder på hundar som tuggar på små gummibollar eller extrema närbilder på hårspray.

Letar man med något större akribi, hittar man så småningom små guldkorn i form av oerhört spänstiga bloggar om livet, tillvaron, kulturen och samtiden.
Bloggar som har en helt egen ton och som lyckas förmedla en speciell stämning av livskvalitet, som har texter om vår mänskliga utsatthet men som samtidigt  ger läsaren en känsla av hopp och livslust, inspiration och energi.
 
Känner mig manad att lyfta fram tre sköna bloggar, skrivna av kvinnor. Kvinnor som älskar livet, kulturen och samspelet mellan olika individer. Kvinnor som dessutom vidgar mina horisonter med hjälp av kulturella preferenser såsom Andy Garcia, morotskaka och Bob Dylan. Dessa bloggar har dessutom en otroligt vacker språkhantering, något av det första jag letar efter i en blogg, hur bloggaren hanterar det viktigaste verktyget; svenska språket.
Håll i dig. Här kommer tre välskrivna, speciella och vackra bloggar jag upptäckt via denna fantastiska uppfinning kinematografen...eh...internet...

LILLA BLÅ BLOGGEN  -  Lilla Blå har en skön, cool och tillbakalutad stil, hon skriver fantastiska  skrönor och krönikor och har skapat ett eget litet persongalleri (Pål Pommac är min favorit). Dessutom är bloggen stilfull och vacker, väldigt kulturell och förmedlar en skön känsla av fin de siecle (min favoritepok). Och så gillar hon whiskey, bara en sådan sak!

SOLROSLAND - Skriven av blott trettonåriga underbarnet Björk Mirjamsdotter. Den tjejen kommer att gå långt, tro mig. Jag har aldrig sett en tonåring skriva så makalöst bra. Björks språk sprakar och knastrar, fräser och bubblar, hon driver på sina meningar eldade med blossande bisatser och käck kommatering. Och så skapar hon helt egna ord och uttryck, utan att hämmas av den stilbegränsande ryggradsreflex jag ofta drabbas av. Återigen. Tjejen är bara 13 år. Läs. Nu.

HEMMA HOS EMMA - En intellektuell blogg jag upptäckte igår. Vi möter Emma som helt uppenbart älskar teater, konst och Bob Dylan. Kultiverat och intressant. Välskrivet och angeläget. Kolla in Emma.
 

Kommentarer
Postat av: bump

Oj.

Det var de vackraste ord min blogg någonsin fått tillägnade sej! Jag säjer bara; det är sånt här som får solrosorna att slå ut i solroslandet.
Tack för att du gav mej torsdagens största hjärtleende.

2008-02-21 @ 21:23:34
URL: http://bump.blogg.se
Postat av: Mattias

Varsågod. Kvalitet bör hyllas.

2008-02-21 @ 21:35:21
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Lilla Blå

Jag blev väldigt rörd över dina ord ska du veta. Tack. Pål Pommac hälsar också. Han lovar måla en miniatyr av dig med sin tungspets imorgon bitti. Själv kan jag tyvärr inte åstadkomma något lika konstnärligt, men nöjer mig med att säga "tack" än en gång. Du är snäll, du.

2008-02-22 @ 20:23:12
URL: http://www.lillabla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0