FÖRDEL OBAMA (MEN RÄCKER DET?)

image141
Foto: Aftonbladet.se


Han vann klart demokraternas primärval i Iowa.
Nu stundar New Hampshire, en oerhört viktig kick off för den som vill bli president i USA 2008.

De allra flesta hoppas och tror att det blir en demokratisk president nästa år, det är förstås det enda vettiga. Problemet - som alltid - med denna tradition (att ta ut den demokratiska segern i förskott) är att media behandlar den republikanska sidans kandidater med visst ointresse. Därmed kommer diverse knäppgökar fram som vi knappast har någon koll på alls. Vi tycks dock slippa rasisten Pat Buchanan i år. Mike Huckabee blev det som vann. Say What?? Vem? Tydligen är han (TADA!!!) kristen och konservativ.

Inte för att jag vet ALLT om Clintons, Obamas och Edwards kampanjer men på nåt sätt har de ett synsätt i grunden som överensstämmer med mina liberala värderingar. Sedan lägger väl Obama och Edwards ett tydligare fokus på fattigdom och sociala problem, efter vad jag hört. Clinton är mer pragmatisk och står närmare mitten, detta borde traditionellt sätt innebära stark valbarhet. Det som nu händer är att en ung, svart, hängiven kandidat skrällvann i Iowa och uppges leda över Hillary med tio procentenheter i New Hampshire, och jag älskar det.

Problemet (för mig är det inget problem men något som oroar mig) är att USA inte är redo för en svart president. Eller en kvinnlig heller, för den delen.

Den stora andel hillbillies i mellanvästern som begåvats med stora framtänder, en sorts tomhet i blicken, ett grässtrå i mungipan, countrymusik från skördeströskans radio och som gift sig med sin kusin, har också begåvats med rösträtt. Så är det. Det är helt i sin ordning. Det tråkiga är bara att dessa retarderade bönder kommer att rösta på den mest konservative, abortfientlige, vapenvänlige, ultratraditionelle kärnfamiljsförespråkare som finns. Det vill säga någon på den republikanske sidan.

Storstadsliberalen Guilliani har inte en chans. Han kommer inte ens att vinna den liberala östkusten, eftersom nu Obama håller på att sopa hem det, efter vad det verkar. Jag skulle tippa utgången av primärvalen så här om det vore nominering idag: Republikanerna får John McCain som kandidat. Stabil. Lite oppurtun. Man, modell äldre. Stark gällande krig, relativt konservativ. Lite lagom. Republikanerna måste välja en kandidat på valbarheten. McCain kan samla nationen.

Demokraterna får John Edwards som kandidat. Av ovan nämnda skäl vågar man inte satsa på Clinton eller Obama. Möjligen kan Obama bli vicepresidentkandidat. Och med denna lösning vinner Edwards efter att han lagt om politiken något mot höger.

Det är åtminstone mina teorier kring det spännande USA-valet 2008.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0