LÅT ELFVING GÖRA RIKSRADIO-COMEBACK

Det pratas ständigt om P4-kanalens riksproducerade utbud. För mycket, för litet, fel innehåll, fel fokus och så vidare. Jag har själv funderat på hur man skulle förändra riksutbudet i landets största radiokanal.

Mitt förslag går ut på att behålla två timmar riksproducerat men samtidigt lägga ner P4 Extra och disponera om tiden enligt följande:
Skapa ett nytt, rappt aktualitetsmagasin 12-13.
Detta bör spegla hela Sverige genom att dels sända live från olika orter varje dag, dels återutsända förmiddagens intressanta, lokala nyhetsinslag. Detta blandat med musik och lokala nyheter 12.30 skulle skapa ett spännande nyhetsprogram, lite som en blandning av P1:s tidigare program Summerat och SVT:s Landet Runt.
Gärna med Patrik Peter eller Monica Saarinen som programledare.

Den andra riksproducerade timmen skulle bryta formatet något men samtidigt bli ett flaggskepp. Jag skulle önska en hel timme talkradio, Tomas Tengby hade det i mitten av 90-talet i P3 och det var jättespännande. En aktuell gäst (gärna den person som präglar nyhetspulsen för dagen) dyker upp och samspråkar med en programledare om högt och lågt...en hel timme.

Ingen musik, inga trailers...bara ett mänskligt samtal (såsom Lantz i P1 borde vara men där är det ju bara flams och strunt, dessutom bara i 40 minuter).

Det jag menar är något annat...ett spänstigt och intresseväckande samtal live måndag till fredag med spännande gäster (Carl Bildt, Ingvar Oldsberg, Carola, Robyn, Orup mfl).

Den ende programledare som skulle klara av att ro detta i land är - skulle jag förmoda - Ulf Elfving. Ta tillbaka honom till rikssänd radio!
Lägg honom gärna på den gamla tiden...15-16...och döp programmet till...tja...vad sägs om Efter Tre?
image130
Bild: www.sr.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0