OVANLIG SURFNING

Måste säga att min grupp om 13 elever i kursen valbar Text A går från klarhet till klarhet.
Idag hittade jag dem under lektionen surfande på en märklig webbsida. Jag chockades svårt.

Jag brukar säga som så att eleverna får surfa på mina lektioner eftersom själva ämnet bygger på kreativitet. Man kan inte tvinga fram kreativiteten utan den kommer som bekant fram när man gör något annat, som att exempelvis läsa en webbsida.

Att förbjuda en tonåring från att surfa på nätet är idag dessutom lika svårt som att förhindra en fet, fisande labrador från att somna på en hallmatta. Däremot är det förbjudet att surfa när jag går igenom dagens ämne eller uppdrag. Något som för det mesta brukar funka.

När sedan texten skall skrivas brukar det vara fritt fram. Mestadels är det ungdomarnas vanliga, depraverade sajter som besöks. Lunarstorm, bilddagboken, helgon, hamsterpaj, youtube, veckorevyn och www.segihuvudet.se med flera.
Verklighetsflykt, flärd, skvaller och lite naket i en skön förening.

Döm då om min förvåning när tre tjejer i gruppen idag satt och surfade in på Illustrerad Vetenskaps hemsida. Väl där hastar de vidare till någon typ av logikövning (kvadrater, cirklar och trianglar osv osv).

Jag stod bakom dem helt förbluffad. Elever som självmant surfar in på www.illvet.se
Tänka sig!
Det finns hopp om framtiden, trots allt.

image159

Kommentarer
Postat av: Anonym

ungdomars vanliga depraverade sajter va? jag vet allt en 33åring som brukar surfa på youtube ganska mycket! :)

2008-01-22 @ 22:03:17
Postat av: Mattias

Det är sant att även jag går in på YouTube.
Fast jag söker på "Hyland", "Bengt Fahlström" och "Lasse Holmkvist". Eleverna söker mest på japaner som försöker undvika att kissa på sig, alternativt genomföra lavemang rullande i en snödriva. Viss skillnad.

2008-01-22 @ 23:14:50
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0