BRIST PÅ ROTSAKSBORSTAR

Visst är det makalöst gott med den nypotatis som just nu invaderar våra kök, eller åtminstone mitt.
Vi köper nypotatis i parti och minut i pur glädje över att slippa den gamla, sega, tråkiga och träiga potatisen från förr.

Nypotatis med smör...mmmm
Sallad på nypotatis, purjolök, vinägrette och kapris...mmmmmm



Krispigt, gott och inte lika lång koktid som brukligt är.

Det finns bara ett litet aber. Vi saknar en ordentlig rotsaksborste (eller vad fan det heter) att gnugga rent potatisen med.
Vi hade en gammal sak men i samband med flytten kastade vi denna. Det var ju lätt att göra i mars.
Men nu står vi här. Utan rotsaksborste.

Vilket har lett till att jag tar fram små skumgummisvampar varje gång jag skall bereda nypotatisen.
Jag går med andra ord fram till städskåpet och tar en ny svamp, börjar sedan att gnugga järnet.
Runt diskhon ligger sedan ett antal svampar vilket gör att jag plötsligt tvekar inför vilken jag skall ta.
"Hmmm...vilken svamp har vi nu gnuggat diskhon och toaletten med....och vilken svamp var det jag tog till nypotatisen...?"

Det slutar alltid med att jag tar en ny - garanterat oanvänd svamp - ur städskrubben.
Vi kan inte fortsätta så här. Vi ruinerar oss på skumgummisvampar.
Vi måste skaffa en rejäl och duglig rotsaksborste.
Alternativt - som jag gjorde nu ikväll - rulla nypotatisen mellan händerna.
Det funkar faktiskt också.
Lite matjord har ingen dött av. Hittills.

Kommentarer
Postat av: Karin

Rotsaksborstar finns säkert på Åhlens, de brukar ha lite "gammaldags" grejer. Rotsaksborstar är lite opraktiska tycker jag, det skvätter så dant när man borstar. Jag rekommenderar varmt skrubbhandskar, sådana som man egentligen ska ha till kroppen, de tar bort precis lagom med skal från potatisen.

2008-06-03 @ 08:42:05
Postat av: Mattias

Tack för tipset, Karin. Räfflade gummihandskar är alltså lösningen...hmm...

2008-06-03 @ 10:16:49
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Lilla Blå

Testat fint sandpapper?

2008-06-03 @ 19:05:24
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Mattias

Inte ännu...låter som Pål Pommacs tips...tack ändå...

2008-06-03 @ 20:39:15
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0