NORDMAN - SO 90s

Jaha. Den skäggige och piercade Håkan Hemlin - uppgrävd och ren från diverse droger - går tillsammans med sin totalt ointressante nyckelharpist (i branschen kallad Nyckel-Harpo) direkt till Globen i årets Melodifestival.
Grattis, säger vi till dem.

Att svenska folket gillar grogg och mobiltelefoner är ju en gammal visdom. Kombinationen av de båda är fullständigt livsfarlig. Det kan som i detta fall leda till att en ohelig allians mellan norrländsk folkmusik och pubrock går ända till final. Dessutom som Luuk så träffande kommenterade, lyckas man bränna en häxa på självaste internationella kvinnodagen. Eller om det var E-type, jag såg inte så noga.

Det jag spontant kommer att tänka på angående Nordman är följande. Dels första gången jag hörde dem.
Det var faktiskt via satellit (jag vet att jag är pretentiös).
Så här var det. Jag jobbade på en kommersiell närradio som samarbetade med Radio City i Stockholm.
Från Stockholm länkade man bl.a ut reklamspottar via en satellitlänk. Reklam som skulle sändas på olika lokala stationer. Mellan dessa spännande utsändningar la man ut ljudet från 105,9 Radio City (salig i åminnelse).

Jag och mina kollegor var förstås djupt imponerade av denna station med alla sina profilerade DJs. Därför lyssnade man mycket på City.
1993 - på hösten - släppte Nordman sin debutsingel Förlist som City snabbt plockade upp. Något oväntat ty det bröt mot stationens etablerade sound av mestadels amerikansk västkustrock. Kanske därför som minnet är så tydligt.

Mitt andra Nordman-minne är sommaren därpå, den magiska, heta VM-sommaren 1994.
Min station skulle anordna utomhusdisco på stadens torg och den låt som alla ville höra (och faktiskt dansa till!!!???) var Nordmans Vandraren, du vet den där låten med den odöliga passagen "det gör ont, men går ändå"; något för Rimbloggen, kanske....
Denna låtjävel fick vi varva om och om igen. Som sagt. Svenskarna och grogg...

Numera tänker jag mest på Killinggängets underbara parodi på bandet. När först Håkan Nordman kommer gående på sitt cowboyliknande sätt, därefter Mats Syd-Sydvästman och sist (det allra roligaste) Ostman, en man iförd en gigantisk ost. Inslaget sändes i NileCity (ah...cirklarna sluts) och finns på YouTube.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0