VIT-TJUT

Man hör så ofta folk prata om rödtjut. Något vittjut är det aldrig tal om.
Märkligt. Just nu har ju den svenska vitvinssäsongen kört igång.
Sommarsvensken har ömsat skinn och med denna skinnömsning medföljer per automatik vitt vin, beppehatt, flak med fulöl och grillolja.

Jag föredrar förstås rött vin men erkänner att det är ganska gott och lättdrucket med ett glas vitt i värmen.
Däremot anser jag mig kunna väldigt lite om de vita vinerna. Inte mer än att de skall vara torra. Men helst inte för torra, utan halvtorra.
Semi-sec, som fransosen säger (jämfört då med hur Bill Clinton beskrev sitt förhållande till Monica Lewinsky, nämligen "semi-sex", men det är en utvikning från ämnet.)

However.
Tänkte tipsa om ett gott, vitt vin från Kalifornien.
Finns på box, heter Red Tree Chardonnay och för tydlighetens skull pryds boxen av ett rött träd i silhuett. 3 liter, 207 spänn.



Just det. Glömde nämna var det säljs. Det finns på en liten butikskedja som jag tror heter Bolaget, nånting.

 

Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

Kan vi nu lita på detta? Jag vet heller inget om vitt vin och köper ofta fel sorter.

2008-05-10 @ 11:31:31
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Nonsensakuten

Jag tycker att smaken är rund och vuxen (dvs inte söt och sliskig) med en fin eftersmak. Men som sagt; vad fan vet jag om vitt vin.

2008-05-10 @ 12:22:58
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0