KEPSKANALEN

Måhända är det det faktum att man numera fyllt 34 men jag har de senaste veckorna kommit på mig själv med att gå och myslyssna till Sveriges Radio P4.
Jag kan med värme längta till lördagsmorgonen då jag med Lasse Swahns trygga röst i bakgrunden gör frukost till barnen.

Diggar med i den klämmiga signaturen till Ring så spelar vi.
Hummar gemytligt med läpparna då någon stackars yrvaken renskötare från Jokkmokk berättar för Lasse att temperaturen minsann stod på minus 13 när han vaknade imorse.
Nästa samtal kanske kommer från Skanör. Där har man haft 15 grader plus. Tro det.
"Vilket nummer vill du ha?" frågar Lasse alls icke insinuant.
"Jag tar nummer elva" svarar något kvinnligt russin med darrande stämma.
"Rubriken lyder: Kan man med gås besudla" säger Lasse.
"Jaha" säger tantaluringen.
Och så kommer då den kniviga frågan.

Jag myser vidare, börjar koka familjens ägg. Möjligen vinner lyssnaren två CD-skivor och en karta över Närke.
Efteråt spelas tantens önskemelodi som kan vara Violen från Flen likaväl som Måns Zelmerlöv.
Dagens tanter är up-to-date. Aha...hör jag mig själv mumla medan jag dukar frukostbordet.
Sedan rullar det på. Radions stängs av, frukosten avnjuts.

På vardagskvällarna har jag den senaste tiden börjat lyssna på P4 mellan tja...21.15-22.30.
Radiosportens pigga slutsummering och sedan Karlavagnen. Birro på fredagarna är bäst. Verkligt levande radio.
Karlavagnen firade 15-årsjubileum förra året och är idag en väl inarbetad instution inom svensk media.
Hundratusentals lyssnare varje kväll, en spännande resa genom Sverige och genom folkhemmet.
Bättre än Ring P1 eftersom de knäppgökar som brukar ringa dit troligen har annat för sig kvällstid.  Kanske gruppterapi.
Nej. För att sammanfatta. P4 Riks utbud....Mannheimer & Tengby, Ring så spelar vi, Karlavagnen, SportExtra...med mera.
Det smakar mumma. Kunde man fan inte tro för femton år sedan, att man skulle sitta här och hylla kepskanalen.

När fan blir gammal blir han lätt nervös.

OBS DETTA INLÄGG INNEHÅLLER INGEN IRONI...

Kommentarer
Postat av: Poppa

P4? 34?

Ja, alla ska vi ju den vägen vandra.

Grattis i efterskott!

Själv lyssnar jag knappast på radio överhuvudtaget.

Är fortfarande helt yrkesskadad.

Kan helt enkelt inte lyssna som normala människor gör.



Ang. hemmastudion så tack för kommentaren.

Ska bli spännande och jag har ju faktiskt ett år kvar som kommunalanställd... så jag har tid att jobba upp ett kontaktnät.

Ett perfekt sätt att starta en egen rörelse.

2008-10-06 @ 08:53:05
Postat av: Mattias

Jo tack. I know the feeling. Det går sin gilla gång, ingen ko på isen och så vidare...

Har svårt att lyssna på musikradio, där är man verkligen yrkesskadad, man vill ju bara höra programledaren och skiter blankt i Anastacia. P1 lyssnar jag däremot mycket på. Mest nyhetsradio. Public service när det är som allra mest. Viktigt också att poängtera att det där med P4 rör sig uteslutande om riksutbudet. Det lokala kan jag bara inte med. Som att kleta lite sirap på en vägg och sedan sakta se sirapen rinna neråt...jävligt långsamt..

2008-10-06 @ 19:26:04
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0