MATFASCISTEN

Jag köpte en bok till Sara häromveckan. Den hemlige kocken av SvD-journalisten Mats-Eric Nilsson.
Den avslöjar livsmedelsbranschens finter och tricks för att få vår mat att smaka mer när det vi äter egentligen bara är konstgjorda smakämnen, emulgeringsmedel, färgämnen, konserveringsmedel och stabilseringsmedel.

En avslöjande bok om fusket med vår mat.

För detta tilltag får jag nu lida.
Sara har tagit boken till sig likt en frikyrkopastor läser bibeln.

Att numera gå och handla mat med Sara är en mindre pärs.
Det tar en jäkla tid. En shopping som i normala fall tar fem minuter klockar nu in på närmare en kvart. Och dyrt blir det.
Stod en halv evighet i helgen och letade efter snabbmakaroner på fullkorn.
De fanns inte.

Idag skulle vi handla mer mat.
-Titta här. Det är ju bara skit. E914, E1150, E1200, E513, emulgeringsmedel, essenser. Det finns ju ingen riktig glass. Kolla! E420....
-Jo..fast samtidigt känns ju ordet hemkola ganska inbjudande....försökte jag.
-Skit! Det är skit. Vi äter skit. E331, E270....
-Sluta nu...folk tittar på oss...
-Det är ju likadant här. Blåbärsjuice 2 procent...emulgering...E163...jag blir vansinnig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0