ENSRETTET

Jag och Sara älskar Danmark.
Ett makalöst trevligt land med god öl, onyttig mat och en avslappnad "who gives a fuck"-mentalitet.

I somras fick vi tillfälle att spendera några härligt soliga dagar i Köpenhamn, denna Nordens bästa huvudstad.
Genast när Sara kommer till Danmark frågar hon efter två saker; pingvinlakrits och apelsinjuicen SOL.
Själv börjar jag snegla åt diverse pubar och bagerier.
När Sara läser om hotellets olika faciliteter i den informativa broschyr som rummet tillhandahåller, låter det som när en full norrman läser på sitt modersmål.
Sara (som kommer från mellansverige) har svårt att uppfatta det som danskarna säger och som redan nämnts har hon svårt för fraseringen men påstår i alla fall att hon begriper danska i text, dvs det skrivna språket danska.

Döm då om min förvåning när vi efter ett antal öl på ett antal olika ställen slagit oss ner vid Kongens Nytorv, en solig eftermiddag i augusti och Sara säger:
 -Vad bra det är att man skyltar så tydligt med vägen till sjukhuset!
Jag tittar undrande på henne. Sedan frågar jag vad hon menar.
-Ja, alla de här skyltarna som det står Ensrettet på.
-Vad är det med dom? undrar jag.
-Ja, de visar väl vägen till närmaste lasarett.
-Öhh...nej.
-Inte? Vad är det då?
-Du skämtar, va?
-Nej. Säg!
-Enkelriktat! Det betyder enkelriktat...trodde du att..vadå...att det var vägen till lasarettet?
-Ja. Jag tänkte att det är väl ganska bra med sådan information i ett land där man snabbt behöver läkarvård. Jag menar; man äter fet mat, dricker för mycket öl och vin, röker ständigt och gillar att ta det lugnt...självklart måste ett sådant lands myndigheter hjälpa medborgarna på traven genom att visa dom närmaste väg till hjärtintensiven.
Det är ju jättelogiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0