MÖRBYLÅNGA DAGAR I SOLEN

Vi har varit på Ölandssemester. Det har varit helt ljuvligt.
Ursprungligen var det tänkt att vi skulle åka till Polen men (som man säger i Svenska Laxerförbundet) det sket sig...
Vi hade tänkt åka med Kalle & Johanna men omständigheter gjorde att det inte blev så. Det blev inte bättre av att Johanna (bosatt i Ronneby kommun) en dag tänkte bege sig till turistbyrån för att kolla bästa resmöjligheter med Stena Line från Karlskrona (en helt annan kommun).
Smart tänkt...jag sticker till turistbyrån för att kolla hur jag på bästa sätt kan resa härifrån, helst från en annan kommun...
Kunde lika gärna gått in på Ronneby turistbyrå för att fråga om logi i Kalahariöknen eller nåt...totalt tanklöst.

Nu blev det ändå så att vi träffade henne. I Mörbylånga! Kalle hade vid det laget redan gett upp och flytt hem till bonnlandet, han är inte mycket för att sitta vid en strand, pliktrogen bonde som han är.
Han hade ägnat sin Ölandsvistelse åt att kolla in ett traktormuseum och ett par elstängsel utmed Alvaret. Han panikbromsade bilen för att spana in ett par jävla stängsel, som Johanna uttryckte det.
Nu var han hemma hos fåren igen.


Elsa inser Alvaret...

Jag, Sara och barnen hade dock sköna dagar tillsammans med Johanna och hennes både barn på detta faschionabla lågprishotell:



Ett slitet ruckel med militärbäddar och självhushåll. Tankarna drog lite åt Örnnästet. Hela bygget skulle vara en våt dröm för Agatha Christie (förutsatt att hon haft förståelse för våta drömmar).
Det fanns dock en pool:



Istället för Polen - poolen...
Efteråt frågar man Elsa och Ville om de kanske är kissnödiga...nejdå..nejdå...men hallå...ni måste gå på toaletten, det var flera timmar sedan..då kommer Sara på att vi skall komma överens om vem som får gå på toa först och börjar räkna "ole, dole, doff..."
Elsa vinner och kutar iväg, jag springer snabbt efter och det hela känns som en scen ur Fångarna på Fortet.
Jag är han den där lille dvärgen, Alain; och Elsa är nu på väg upp till Fader Fouras för att höra dagens första gåta.
Jag kutar som en tok....en ölandstok...

Det blev nu inte bara poolen utan också en stor dos av sandstränder; långa, finkorniga sandstränder...stränder som jag hade när jag var liten och sådana som jag älskar...vit sand, långgrunt vatten och påträngande doft av ilandfluten tång...
Sara älskar det självklart också men tycker att det kan bli lite väl mycket sand ibland..
-Det är ju sand över-jävla-allt...när man kommer hem har man väl sand långt upp i livmodertappen...


Kalmarsund med den berömda Gråben Gate-bron vid horisonten...



Kommentarer
Postat av: Kerstin

mmm....nu dyker fina minnen upp från en semester med min mamma för ca 30 år sen...

2009-08-10 @ 20:47:36
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: kotten christel

Vi kör med pöölen vi

2009-08-12 @ 19:06:23
URL: http://kottenliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0