INLÄGG NUMMER 1000!



Det är ett stadium som alla bloggare redan har eller kommer att passera. Det tusende inlägget.
Beviset på att man oförtrutet och närmast dagligen knappat in petitesser och plattityder till allmänt beskådande på det som Nick Borgen lärt oss kalla World Wide Web. Och detta i en sådan utsträckning att hälften eventuellt vore nog.
Varför? kan man fråga sig.
Vad är det för bakomliggande orsaker som gör att jag bloggar?

Många säger att de behöver skriva av sig, att de bär på instängda känslor av vanmakt, depression eller ångest som lättar något i samma stund ett inlägg skjuts iväg på nätet.
Jag lägger inga värderingar i detta, har väl själv skrivit en och annan rad som också tjänar som någon slags terapi men mitt egentliga syfte är väl samtidssarkasm och ironi.
Jag är nämligen djupt anfrätt av denna förlamande ironi som gör allt som är brännande, svårt att ta till sig och hantera exakt sådär varsamt och fint som exempelvis Björn Ranelid gör i sina böcker.
Jag anser nämligen att man inte bör ta saker på så förbannat stort allvar men känner samtidigt beundran för de som orkar ta tag i känsliga ämnen utan ironi.
Som Marcus Birro. Eller för all del Killinggänget som med sin film Fyra nyanser av brunt lyckades kombinera sin burleska ironi och cynism med ett väldigt svart stänk av allvar och tyngd.
Lite så hoppas jag även att Nonsensakuten skall fungera. Mestadels tramsig, pueril och småaktig men när stunden så kräver, allvarlig nog att fungera hjälpande och läkande, lindrande...

Man kan nämligen skämta om allting. Utom cancer, tsunamin och Astrid Lindgren.
För då tar det hus i helvete.

Detta är inlägg 1000 på denna adress. Det finns flera på min gamla blogg.
Vad känns det mest lämpligt att detta tusende inlägg skall handla om?
Världsfreden? Lösningen på energikrisen? De tamilska tigrarna i Sri Lanka? Valet i Israel?
Per Schlingmann? Stefan Fölster? Svensk eftergiftspolitik under andra världskriget?
Relationen mellan Kina och Taiwan? Den svenska socialliberalismens landvinningar genom 200 år?

Nej. Det blir väl som vanligt.



Ordbajs. Några nyanser av brunt.

Kommentarer
Postat av: Plorpo

Mitt 1000:e inlägg ska handla om att jag aldrig tänker dö.

2009-02-10 @ 19:42:14
URL: http://balloonfighter.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Bra och relativt sant. Eventuellt kommer nämligen din blogg att finnas kvar...

2009-02-10 @ 19:45:20
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Mrs Li

Skitbra! Grattis på dig! Nu är det bara att krysta vidare ;)

2009-02-10 @ 20:41:54
URL: http://www.mrslibyrakrat.blogspot.com/
Postat av: pseudonaja

Grattis! Keep up the good work!



Visst kan man skämta om Astrid Lindgren förresten. Eller kan man inte? :-s

Postat av: Nonsensakuten

Mrs Li: Ett hårt jobb som måste göras...;)

Pseudo: I rätt miljö kan man skämta om Astrid (vi och våra läsare har säkert inga problem med det) men det kan fortfarande rendera rubriker i kvällspressen om man skulle vara alltför fräck. Hon är lite helig, upplever jag...trist nog.

2009-02-10 @ 22:03:31
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0