ÖPPET BREV TILL BAMSE

Hej, Bamse

Detta brev handlar om teamwork, headhunting och i viss mån lojalitet. Jag vet att du kanske inte kommer att hålla med mig i alla mina åsikter, men ber dig samtidigt att allvarsamt begrunda mina argument.
Jag har nämligen under en längre tid fascinerats över dina val av medarbetare. Det handlar som du vet om den klassiska duon bestående av en kanin och sköldpadda, som ständigt bistår dig när du utför dina uppdrag som "världens starkaste björn".



Det är framförallt din kollega och vän Lille Skutt som jag har svårt för.
Så vitt jag vet orsakar Lille Skutt betydligt mer olycka än framgång, alltsomoftast hamnar han i klistret och utsätter både dig och Skalman för akut livsfara.
Man måste med detta i åtanke, allvarligt ifrågasätta Lille Skutts roll i gruppen.

Det är ett erkänt faktum att en kedja ej är starkare än sin svagaste länk. Jag - som utomstående betraktare - anser att din svagaste länk heter just Lille Skutt.
Iförd endast en röd fluga, lyckas denna olycksalige kanin ständigt snubbla, halka, hosta eller på annat sätt dra till sig uppmärksamhet som direkt eller indirekt stjälper allting som du i din position som gruppens ledare byggt upp.
Det är förvånande att du inte i ett tidigare stadium lagt märke till detta, och entledigat den förbannade kaninen.
Ursäkta ordvalet.



En medarbetare som kännetecknas av egenskaper som rädsla och blyghet brukar i de flesta managementsammanhang  innebära en risk snarare än en tillgång.
Jag är medveten om att det kan vara alltför hårda LAS-regler som omöjliggör en förflyttning av Lille Skutt, men handen på hjärtat, visst vore detta det bästa?
Helst avsked och fem månadslöner betalade i morötter.
Om inte detta är möjligt kan man tänka sig en befordran till inre tjänst.
En framtid där Lille Skutt enbart håller sig inomhus, sysselsatt med arkivering och andra kontorsgöromål och där du och Skalman befinner er ute på fältet, visst vore det för alla parter i förlängningen det bästa.

Rätt man på rätt plats. Eller björn. Eller kanin. Eller sköldpadda.

Med dessa rader hoppas jag att du får tassarna ur dina luggslitna, blåa verktygsbyxor och sätter igång direkt.
Degradera Lille Skutt, befordra Skalman och hyr eventuellt in en konsult som kan bistå dig framöver.
Kanske en trevlig grävling. Eller något annat djur, känd för sin djärvhet och upptäckarlusta.

Lycka till!

Mvh
Nonsensakutens redaktör, Mattias

Kommentarer
Postat av: pseudonaja

Det var ett ord i rättan tid. Jag är så trött på hans neurotiska gnäll.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0