RYGGSKOTT

Tänkte bara påminna om att Palme sköts just idag.
Ehh...fast 1986, då.
Klockan 23.21. Korsningen Sveavägen-Tunnelgatan, centrala Stockholm.
23 år sedan.
23 år.
En hel livstid, hade kanske River Phoenix sagt.

image230
OLOF PALME 1927-1986

Jag hade en mintgrön och randig pyjamas på mig den natten. Mamma väckte mig med nyheten och Gomorron Sverige var inställt.
Visst. Jag är ganska ung. Fast med mina gymnasieelever får jag perspektiv.
För dem är Palme bara död. En död gubbe.
-Vad vet du om Palme?
-Eh...det var han som blev skjuten, va?

Ungefär på samma sätt som jag förhåller mig till John F Kennedy. Eller Abraham Lincoln.
Jag påstår mig ändå kunna en del om deras liv och verksamhet.
Alltför många svenska skolelever vet dock enbart om Palme att det var han "som blev skjuten".
Jag tycker att det är synd med förstår samtidigt varför.
Palme som politisk person är nämligen alltjämt en alltför känslig gestalt att analysera i detta land.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Ja, det är ju en dag som har etsat sig fast ordentligt i minnet. Det känns bra att man är så gammal att man har klara minnen av den mannen.

2009-03-01 @ 01:01:30
Postat av: Nonsensakuten

Hej Katarina, välkommen som kommentator. Å mitt i natten, dessutom ;)

2009-03-01 @ 19:12:28
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0