BORTGLÖMDA KULTURFENOMEN DEL VI: FINN OCH FIFI

Kom ikväll att minnas en belgisk serie från min barndom.
Av någon märklig anledning snöade jag in på denna, minns framförallt albumet "Den mystiska strålen".
Serien heter Finn & Fifi (Suske en Wiske på flamländska) tecknad av Willy Vandersteen (obs, inte någon påhittad karaktär av Håkan Nesser) och handlar om två barn som råkar ut för en del äventyr.
Självklart är de ibland i fara, självklart blir de tillfångatagna, självklart undrar man hur det skall gå och precis lika självklart löser allting sig på bästa sätt.

Serien skapades redan 1945 och har sedan dess funnits både som album och seriestrip. Serien blev dock inte lika stor i Sverige som andra centraleuropeiska alster, likt Tintin och Spirou. I hemlandet håller den dock ställningarna och blev 2004 till spelfilm på vita duken.
Man kan ännu i denna dag även läsa dem i den belgiska dagstidningen De Standaard.

När jag hittar denna samlande bild, föreställande seriens karaktärer, slår det mig att de liknar några svenska kändisar.



Längst ner har vi skådisen Kjell Bergkvist, det är han som håller uppe allihop.
I hans handflata hittar vi sedan kulturjournalisten Gunnar Bohlin, känd bl.a från P1.
På Bohlins axel sitter så landets förre justitie- och utrikesminister Laila Freivalds.
Och på hennes axlar finner vi slutligen Fredrik Wikingsson och Carolina Klüft.

Kommentarer
Postat av: Marie

HAhahaha! underbar liknelse! jag älskade denna serie jag hade ca: 45 album men sålde dom för 300kr för att jag just då behövde pengar :( nu ångrar jag mig, det var en underbar serie. Heureka ;)

2011-05-12 @ 12:30:04
Postat av: Mattias

Aj då. Synd att du sålde dem, Marie. De hade varit kul att rekapitulera idag och återuppleva lite flämländsk seriemagi ;)

2011-05-12 @ 14:23:44
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0