26 LITER FÖR EGET BRUK

Sara älskar jordgubbar.
Sara älskar att safta och sylta; något som gör henne tämligen unik för sin generation.



Häromdagen kom jag innanför dörren och möttes av en ljuvlig doft från köket. Det luktade varma jordgubbar och smält socker. Mmmmmmm...
Jag möttes också av en sambo med stirrig blick, rufsigt hår och svettig panna:
-Du...du måste till Cityhallen...vi måste ha mer jordgubbar. Håkan har ett helt otroligt erbjudande, man får köpa två liter för bara tjugo spänn...jag skall göra marmelad och saft...
-Okej...
-Ja, jag var där igår och köpte sex liter och nu idag och bara idag har han det här erbjudandet...
-Vad bra...
-Men det är max tio liter per kund...
-Uhum...
-Så jag blev stoppad av den där tanten som jobbar där i frukten..
-Hon som är sminkad som Miss Piggy?
-Exakt..hon kände igen mig, vet du...jag skulle ta tag i fler litrar men hon stoppade mig...men om du springer ner och köper tio liter så kan vi gå i land med det här...
-Tio liter!?
-Jag måste få göra marmelad!!
-Men...det blir ju 26 liter på två dagar?
-Ja! Ja!
-Skall jag säga att det är för eget bruk?
(Sara ger mig det onda ögat)
-Bara gör det...iväg med dig...
-Är det bråttom?
-Bråttom? Bråttom? Det är fan panik! Grytan börjar snart koka upp här...jag måste ha mer bär...
-Max tio liter per person, säger du...
-Ja, du skall se vilket tryck det är, tanterna är som galna, de trängs och kliver över varandra. De ser så snälla ut och samtidigt ger de en armbågar i sidorna i sin jakt efter jordgubbar. Jag lovar dig..det är helt sjukt...iväg nu...

Och mycket riktigt var det fullständigt makabra scener som mötte mig vid fruktdisken på ICA Cityhallen.
Runt två höga varuvagnar fullproppade med jordgubbsflak trängdes tanter 75+ tillsammans med turistande barnfamiljer, solbrända, 25-åriga singlar och svettiga gubbar i keps.
Hela tiden lastades vagnarna fulla med nya flak. Folk stod i kö, det var som de sovjetiska brödköerna på 80-talet,
Folk ryckte till sig plastpåsar och proppade sina vagnar fulla med jordgubbar.
En finnig praktikant skriker:
-App, app, app! En liter per påse!
Svetten rinner, armaturen blixtrar till i ögonvrån, allting känns som en psykedelisk scen ur Easy Rider, med den skillnaden att de nakna kvinnorna bytts ut mot jordgubbar...
En 70-årig dam från öfvre Östermalm står med tio liter jordgubbar i små påsar i nävarna och hittar inte sin kundvagn:
-Jag tror bestämt att jag blivit av med min make...Ingmar! Ingmar! Ingmar!

Hon skriker som Sybil gör efter Basil Fawlty.
Kan inte låta bli att tänka mig in i stackars Ingmars situation. Slutligen har han tröttnat och lämnat tanten just där och just då...vid fruktdisken...

Med detta beger jag mig till kassan.
Känner mig skyldig. Vågar inte möta kassörskans blick...
När jag packar ner min fulla ranson i kassarna, tänker jag att vi lyckats...vi har fått ut 26 liter jordgubbar från samma affär.
Visserligen för eget bruk, men ändå..

När jag kommer upp med kassarna i lägenheten säger Sara efter en stund:
-Du...du får gå tillbaka igen...jag måste ha mer jordgubbar...du får ta en annan kassörska...

Jag vägrar.
Känner att jag sett för många jordgubbar på en och samma dag.
Och för många tanter.
Jordgubbar och jordgummor...
Tack men nej tack...

Kommentarer
Postat av: Biggan

Var rädd om den damen!!!

2009-07-04 @ 20:45:34
URL: http://www.absolutelybiggan.bloggagratis.se
Postat av: Nonsensakuten

Jag är rädd om henne. Nu har vi marmelad. Tre påsar hela bär ligger dessutom infrusna i frysen och ett stort antal flaskor flädersaft står och glor på en i kylen.

Dessutom, snart är det hallon- och björnbärssäsong...

Och sen kommer all svamp...

Fullständigft unika sylt- och saftkunskaper, besitter hon.

2009-07-04 @ 21:17:42
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: kotten christel

härlig historia, tillhör ju tantåldern och hamstrar en hel del ;O)

2009-07-05 @ 14:11:18
URL: http://kottenliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0