HUR MAN DRIVER MED EN TURIST

Stortorget i Karlskrona står en mycket gammal man och säljer frukt.
Han är luggsliten och skäggstubbig, går med krumma ben och hans skrynkliga nävar skakar när han ger tillbaka växelpengar.
Fram till honom stolpar en man i 60-årsåldern. Han är turist och börjar kallprata:
-Kan ni säga mig...det är en sak jag funderat över. Du vet att när jag var liten grabb
gjorde min familj en visit här i Karlskrona. Då vill jag minnas att gubben Rosenbom stod staty här på Stortorget.
Nu ser jag ju att det är Carl XI men nog var det väl så förr i tiden att också Rosenbom stod här på torget, ja där borta nån stans...
Torghandlaren helt tyst; låter mannen prata på...
-Men sedan måste de ju ha flyttat honom. Du vet att det här var 1958 som jag var här...visst är det märkligt? Nog stod väl Rosenbom där borta?
Torghandlaren har hajat till, tittar pillemariskt mot turisten och säger på bred karlskronitiska:
-1958, sa du? Du...det har jag ingen aning om, då var inte jag född.

Turisten hoppar till av förvåning och ser förlägen ut. Tyst. Tänker. Grubblar.
Köper sina varor och lommar därifrån.
Troligen tänker han att det vindpinade skärgårdslivet gör att folk ser mycket äldre ut än vad de verkligen är.


Rosenbom - står inte på Stortorget.

Kommentarer
Postat av: Biggan

Man ska vara snäll med turister! De har ju nog med att orientera sig!

Bäst att köpa en banan av gubben innan man börjar förhöra sig om saker, tänker jag som presumtiv turist i Karlskrona-land!?(Krum-gubben tänker på alla "ofruktbara" år och surar ihop rejält när turisten börjar surra om en gammal trägubbe istället för att köpa upp hela hans melon-lager!!!)

Skickar en virtuell pocket "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn - till den luggslitne....

2009-07-08 @ 00:55:19
URL: http://www.absolutelybiggan.bloggagratis.se
Postat av: Poppa

Hoj, hoj! Turister borde dö. Till vår stad kommer de inte i alla fall...de tar bara båten därifrån till Gotland. 3 miljoner varje år... å man ser inte en enda av dem stanna till i mer än fem minuter.

Nåväl, allsången var inte bara knätofsar...det var dansbandsklassiker också. Så nu har jag satt basgångarna på 90% av Sveriges dansbandsskatt.

Livet är hårt!

2009-07-08 @ 10:18:59
Postat av: Nonsensakuten

Biggan: Kloka förslag. Fruktsamma.

Poppa: Lovar att ni körde Larz-Kristerz: Jag måste ringa Carina, får inte glömma det....den är ju klockren.

2009-07-08 @ 20:10:53
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Biggan

Poppa: Turister dör....också.

När de tar båten från din stad kanske de löst en biljett som går till...din stad..?

Har din stad dessutom påpassligen uppfört ett stycke kiosk där i väntan på båt...kanske turisten hinner köpa en Nogger och kanske rökverk och en och annan tidning...

2009-07-09 @ 15:12:39
URL: http://www.absolutelybiggan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0