PIZZA MED SILL - ÅRETS TURISTMAGNET?

Jag älskar pizza.
Avgudar den behagfulla doften av alla kryddor (oregano, basilika) och den silkeslena känslan av en utsökt och svulstig tomatsås som bildar basen på en härligt nybakad pizza.
Och så självklart den stenugnsgräddade brödet med sin krispighet och sälta.
Mmmmmm......yummi.....

Till detta kommer så den makalösa toppingen; tomater, ost, skinka, räkor, peperoni, lök....vaniljglass...sill...

Stopp!
Här krävs en liten förklaring.
Vi kan börja med glassen.

Det var sensommaren 1997 och Sommarradion i Båstad fick nys om en pizzeria i Ängelholm som serverade pizzor med glass på.
Ett utmärkt sommarreportage, givetvis.
Vi begav oss dit på en söndagsförmiddag, lätt bakfulla.
Ingen bra idé.

Lokalen var varm, som pizzerior har en tendens att vara.
Varm och kvalmig.
Fram dukades det som vi var där för att provsmaka.
En capricciosa med vanilj- och jordgubbsglass.

Ansiktena på de deltagare som hade till uppgift att äta skiten ändrade färg, från grå till blekgrön när tallrikarna ställdes fram. Helt sanningsenligt var jag aldrig med och provåt, min uppgift var att intervjua de tappra försökskaninerna men jag vet att jag fick en liten bit ändå, mest sådär på skoj.
Det var inte alls skoj.
Det smakade varmt och salt, men samtidigt svalt och sött.
Pizza med glass får av mig knappt 1 Lill-Babs på en femgradig skala.
(Bruket att betygsätta med ett visst antal Lill-Babs har jag lärt mig av min tidigare kollega, Ola Lustig....)

Kanske blir pizza med sill en större succé.
Den som lever (och har vägarna förbi Sturkö i Karlskrona skärgård) får se genom att ta sig en Sturkö Special.
Enligt lokaltidningen BLT innehåller den stekt sill, rödlök, purjolök, citronpeppar, dill, färska tomater, hovmästarsås och gourmetsalt.

Allt placerat på ett pizzabröd och så in i ugnen....
Troligen kommer de att vallfärda till Sturkö nu, tyskarna...
De är ju kända för sin goda smak.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Tja...blir det inte en varm sillamacka då? (mycket osäker på om det blev bättre...) Nä. Tror inte det.

2009-06-11 @ 21:01:49
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Ingredienserna i sig låter helt okej.

Det är den där detaljen med att lägga stekt sill på ett pizzabröd som skär sig något, anser jag.

2009-06-11 @ 21:34:52
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Kerstin

..och ändå gör man det på en grov macka o hackad lök (om man vill) i Kåseberga.



Helt max med en öl till...

2009-06-11 @ 22:05:22
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Bajsugglan

Det låter ju som en massa gött det!

Jag har även sett recept på något som heter silltårta, det måste vara likt det här!

När det gäller pizza är min bestämda åsikt att det ska vara hawaii med kebabasås, men det viktigaste av allt - det får inte vara ÄRTOR, som de har i reklamen för pizzan "extra allt" på tv. bara snåljåpar kan lägga ärtor på pizzan.

2009-06-11 @ 22:44:58
URL: http://bajsugglan.blogspot.com/
Postat av: Nonsensakuten

Intressant att du nämner just Hawaii; en av mina hatpizzor;)

Å så den där som oftast kallas Indiana, en pizza med banan, jordnötter och curry...AAAAAGHH...

2009-06-11 @ 23:02:11
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0