DRESSCODE

Jag hade tydligen blandat Elsas kläder helt åt helsike på dagis idag.
Man kan inte bära rosa- och lilablommiga jeans till en rosa-, vit- och lilarandig tröja, fick jag lära mig.
-Man blandar aldrig blommigt och randigt. Hon har sett ut som en clown! blev Saras omdöme.

Det är mycket möjligt, det här är inte saker jag lägger så stor vikt vid. Skulle hon se helt snurrig ut reagerar jag självklart men annars tycker jag att dotterns expressiva klädblandning piggar upp.
Det är i alla fall bättre än Kalle (den skäggige bonden från Kuggeboda) som tog på sin son en klänning när de skulle till dagis.
-Det fanns ju inget annat som var rent så han fick låna storasyrrans kläder! löd det försvarstalet.
Hans sambo var inte lika positiv.

Det är fascinerande det här med kläder och vilka signaler de sänder ut. Vet att många företag (framförallt inom it-svängen) åtminstone förr höll sig med en s.k "casual friday" då medarbetarna fick anledning att knäppa upp en aning och fira in helgen. Bort rök slipsen, fram kom jeansen osv..
Som programledare på en reklamradiostation gick man dagligdags omkring i kläder som skulle kunna kallas "casual", så när fredagen kom brukade jag åtminstone dra på mig en skjorta ovanpå t-shirten och se till att de värsta fläckarna från jeansen iform av den gångna veckans pizzautbud gnuggades bort en aning.

Att det rådde en viss distinktion mellan programledare och säljsvin blev också tydligt på våra personalfester.
Då tog alltid programledarna på sig det finaste i klädväg; kostym, slips eller fluga för männen, långklänningar, gyllene klackskor, små piffiga sjalar och annat festligt för kvinnorna.

Detta medan säljarna lodade in till festen i pikétröjor och jeans; lättade och oerhört glada över att åtminstone en gång i veckan slippa svassa runt i vit skjorta och slips...



Kommentarer
Postat av: Ola

jag skulle kunnat ha gjort precis samma grej med min dotter på den tiden hon påkläddes av sina föräldrarna :)

2009-03-12 @ 23:37:50
URL: http://olandinho.blogg.se/
Postat av: annalin

Men ni är inte ensamma, det verkar som att massor av pappor är sådär. Konstigt nog, faktiskt, det finns ju många killar som är intresserade av kläder.



MIn tvååriga dotter är själv betydligt bättre på att sätta ihop matchande outfits än min sambo...

2009-03-16 @ 01:13:34
URL: http://annasoundtrack.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0