EN INSEKT FÅNGAD I BLADVERKET

Ett citat:

"Vilken tillfredsställelse för en själv och för andra att kunna livnära sig med hjälp av tusenåriga institutioner, med samma trygghet som när man sätter in pengar på banken! Men jag var en ungdom och ungdomen var min enda kulturella institution, och jag var dubbelt insnärjd och fångad: av en barndom som jag inte kunde bli kvitt och av barnsligheten hos de föreställningar som andra hade om mig, denna karikatyr av mig själv som fäst sig i deras huvuden - jag var det grönas slav, en insekt fångad i det täta bladverket."

Aha...Blondinbella på sin blogg, tänker du.
Nej. Det är inte Blondinbella.
Det är Witold Gombrowicz (boken Ferdydurke, 1937)

Fast man hade önskat att Blondinbella skrev lite med som Witold.
Det kanske kommer när hon börjar sina juridikstudier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0