LÅT OSS INFÖRA SCHLAGER-REPUBLIK

Caroline af Ugglas



Synd att hon förlorade. Jag röstade själv på henne, eftersom jag gärna höjer den intellektuella nivån på tävlingen.
Nu får vi istället hålla tummarna för att hon lyckas med sin Tysklandslansering.
"Bitte, bitte, bitte..."
Istället blir det Malena Ernman vi förväntas sluta upp kring.

Intressant det där hur svenska folket väljer en kandidat som de vill se representera dem utomlands.
De år det är en soloartist som vinner brukar jag tänka; det är ju exakt så här det skulle funka om vi var en republik.
Olika kandidater skulle vrida sig ut och in för att övertyga oss om just deras föträfflighet.
Efter fem veckors valkampanjande och omröstningar (om inte 50 % erhålls vid en första valomgång, får de två toppkandidaterna en andra chans, precis som i Frankrike) och sedan står vi där med en segrare...en president...

Och hela nationen sluter upp bakom sin president. Även de som i likhet med mig haft betänkligheter kring att blanda bögdisko med opera, tvingas acceptera segraren och - ännu viktigare - önska henne all framgång i sitt viktiga ämbetsåtagande (sitta i green room i Moskva, eller vad det nu kan vara...).

När vi får vår republik (för vi vet att den kommer) röstar jag för att vi inför en schlagerrepublik.
Olika valmöten i spektakulära lokaler som Cloetta Center i Linköping eller Löfbergs Lila Arena i Karlstad.
Konfettiregn. Politik. Visioner. Tonartshöjningar.
Sedan röstning via 099-nummer eller sms.
Andra chansen för de fyra som lyckas skrapa fram flest röster.
Sedan några rafflande, retoriska dueller och därefter Globenfinal.
Kungen får gärna läsa upp de olika jurygruppernas röster, om han vill och känner att han klarar uppgiften...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0