NONSENSAKUTEN FYLLER 2 ÅR IDAG!



Idag är det exakt två år sedan som jag började blogga.

Jag blev en bloggare. Jag är en bloggare.


Kommer jag att dö som en bloggare?


Den frågan har blivit mer och mer aktuell den senaste tiden.

Ibland känner jag att jag bara borde lägga av.

Det känns inte som att det riktigt är lönt.


Nonsensakuten lyfter aldrig, den står och stampar, ibland rolig och vass, stundtals bara plump och fjantig.

Visserligen är detta en bra spegling av min person.

Jag vill huvudsakligen underhålla. Jag är - i likhet med min snart treårige son - väldigt sällan seriös.

Därför tar jag sällan upp ämnen som kanske borde tas upp. Mycket beroende på namnet. Det blir svårt att skriva om mord, sjukdom och sociala kriser på en blogg med namnet Nonsensakuten.

Inte för att jag känt något behov av att "skriva av mig", som det så piffigt heter.

Det alltför privata utelämnar jag av solidaritetsskäl och "god smak". Har svårt för bloggar som blir som öppna sår.

Man känner sig lite som en "peeping Tom" när man hamnar på sådana.

Bloggar med inlägg som "idag fick jag mens" eller "min lillasyster skar sig i armen förra året".

Om jag skulle få mens eller medvetet skära mig i armen, skulle jag aldrig blogga om det.

Se där - bortviftande, ironi, flykt.

Mina ledord för att slippa prata eller skriva om jobbiga saker (inte nödvändigtvis menstruation men ni fattar vad jag menar).


För vem är det då som jag skriver denna blogg?

Tja. Troligen för det lilla antal dagliga läsare som jag trots allt lyckats skrapa ihop. Minns att detta faktiskt är en av landets minst lästa bloggar.

Ni är inte jättemånga men jag diggar er allihop. Eftersom mycket av inläggen faller under den pretentiösa kategorin "humor" blir det ofta svårt att veta hur saker och ting landar men eftersom denna lilla, uthålliga klunga läsare ändå återvänder, hoppas jag att jag inte tråkar ut er alltför mycket.

Ambitionen har aldrig varit världsherravälde eller att skapa en topp-tio-blogg på bloggtoppen. Jag har hellre detta oansenliga antal läsare som läser och gärna också kommenterar inläggen. Det blir min belöning.

Däremot hade jag önskat mer läsare till Rimbloggen, ett projekt som jag anser i sina bästa stunder har potential till att bli en riktigt stor blogg.

Hur detta skall gå till vet jag inte och jag känner att jag inte har förmåga eller tekniskt kunnande till att reda ut exakt hur. Ville bara ha det sagt; Rimbloggen är unik och uppnår en större verkshöjd än Nonsensakuten.

Det är mödosamt att skriva bägge, ibland vill jag lägga ner någon och satsa enbart på den ena, samtidigt känns bägge stimulerande att skriva.




Vill ändå gratulera mig själv till två år med Nonsensakuten.

Bloggen har utvecklats om nu detta är rätt ord.

Från början en saklig medie- och samhällsblogg, sedan en vardagslivsblogg och just nu någon slags ironisk blandblogg men tramsighet och fjant som främsta kännetecken.

Ungefär som en människas utveckling fast baklänges....är det en Benjamin Button-effekt?

De flesta människor börjar ju med trams, växer upp och skärper till sig för att sedan sluta som väldigt seriösa stofiler.

Nonsensakuten har valt en annan väg.

Fan vet vartåt den leder...

Tack för att du - trots allt - orkar klicka dig in hit.


Skönt med ljuset, förresten.

Nu går solen upp redan innan klockan sju på morgonen.

Det finns hopp. Skål och grattis på 2-årsdagen!


Kommentarer
Postat av: Lennart Hill

Instämmer i hyllningskören. För övrigt: viktigaste uppgiften för en tvåårig blogg är att bli betydligt äldre.

2009-03-05 @ 10:27:56
Postat av: Josef Boberg

Grattis på födelsedagen :!:



Apropå humor: <em>"<em><strong><A HREF="http://video.google.com/videoplay?docid=-2324522568016931354"><strong>DIKT...</strong></A> ELLER <A HREF="http://www.anarchos.se/productinfo.php/productsid/37"><strong>VERKLIGHET</strong></A>...<A HREF="http://fairymary.wordpress.com/2009/03/01/hur-demokratisk-ar-var-demokrati"><strong> :?: ...</strong></A>"</strong></em>

Postat av: Mrs Li

Grattis!!!

Nu borde jag skriva en bra hyllning på rim! Men jag är för trög. Så jag nöjer mig med at säga att du är cool och rolig och jag kommer att fortsätta följa dig så länge jag bloggar!



2009-03-05 @ 22:10:17
URL: http://www.mrslibyrakrat.blogspot.com/
Postat av: Lilla Blå

Gulle dig, här går jag och missar 2-årsdagen. Jag kliver med sänkt huvud in i skamvrån och låter mig piskas av bloggdemonen med björkriset. Förlåt. Och GRATTIS!

Du har rätt, Rimbloggen borde ha fler läsare.

2009-03-06 @ 10:55:15
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Erika

Vill du ha fler besökare till din blogg helt gratis???? Klart du vill, vem vill inte de?? :) Gå in här..

http://www.viraltrafik.se/?Erikah



Skitbra sätt!Men de gäller att du gör lite reklam för dig själv sen oxå, som typ såhär..

Ha de super!! Keep up the good blogg ;)

2009-03-06 @ 22:52:52
URL: http://eralhe.blogg.se/
Postat av: pseudonaja

Har du fyllt! Ja, jag missar mina egna bloggjubileum så varför skulle jag inte missa ditt? Se det som en hedersbetygelse.





Grattis!

Postat av: Nonsensakuten

Hill: Tack.



Josef: Välkommen. Trodde att du mest hängde hos Bildt.



Mrs Li: Värmande ord som gör att jag bloggar lite till.



Lilla Blå: Ha ha...du kan komma ut ur skamvrån nu..



Erika: Tack för tipset.



Pseudonaja: Tack. Jag har lärt mig att memorera meningslösheter, därför minns jag att NA (Nonsensakuten, inte Nerikes Allehanda) startade just den 5 mars 2007...

2009-03-08 @ 20:25:13
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0