RENT JULMJÖL I PÅSEN

Du har säkert uppmärksammat hur Zoegas så här års plockar fram en speciell sorts kaffe kallad Årets Julkaffe.
Detta kaffe sägs vara företagets "allra finaste kaffe" och står där i hyllan med en glittrande julgranskula på omslaget.

"Vårt allra finaste kaffe".

Man frågar sig: om det nu är så fint; varför i h-vete får vi inte ta del av det under resten av året?

Smyghåller man på en massa bönor? Jag tvivlar. Jag tror att man byter omslagspapper, det är vad jag tror...

Denna trend sprider sig nu. I veckan på ICA Maxi såg jag JULVETEMJÖL...

???

Vad är detta? Deras "allra finaste vetemjöl"?

Väntar med spänning på JULSNUS, JULTORSKFILÉ och JULPOTATIS...våra allra finaste gamla potatisar som legat i ett kylrum sedan i midsomras...

Kommentarer
Postat av: PaljettenQ

Läste du på mjölpåsen vad det är som gör det juligt? Vetemjöl kan ha olika långa fibrer, beroende på hur man maler det... kan det vara så att någon har funderat ut hur vi använder mjöl under julen och har anpassat fiberlängden för denna helg?

Töntigt om inte annat :)

2009-11-25 @ 21:56:52
URL: http://paljettenq.wordpress.com
Postat av: Nonsensakuten

Självklart gör jag ingen s.k research genom att läsa på förpackningen. Jag börjar bara instinktivt raljera på bloggen ;)

Dessutom var det här med fiberlängd en totalt nyhet för mig. Som Jackson skulle ha uttryckt det: You Rock My World...

2009-11-26 @ 19:47:45
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: PaljettenQ

För att visa hela min töntiga sida så kan jag berätta om fibrerna lite mer ingående.

Långa fibrer i vetemjöl passar ypperligt till matbröd som ska jäsa och bli högt och fluffigt. Det ska bli mer segt och ha trevligt tuggmotstånd.

Småkakor och sockerkakor ska ha kortare fibrer för att ha motsatta effekter. Vi gillar spröda små kakor som smälter i munnen på oss....



Samma principer tillämpas på papperstillverkning... olika långa och jämna fibrer för olika typer av papper.

A-klassad pappersmassa används tex till kaffefilter och tobakspapper, där ska vatten/syre "vandra" genom papperet med jämn och fin fart utan att gräva hål (läkage) i pappret. Vi blir ju skitsura om kaffesumpen hamnar i kannan.

2009-11-27 @ 11:03:23
URL: http://paljettenq.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0