MAN FÅR TACKA...

...för besöket ute i Kuggeboda idag.
En helt underbar vårdag med solsken och en omisskännlig stank av kobajs och fårurin.

Stadsborna parkerade snitsigt sin "nya", röda bil bland traktorer och till hälften nedmonterade exemplar av Volvo 740:s.
Bonden höll på att borsta med en stålborste på något som var kopplat bak en traktor.
Jag närmade mig.
-En....harv? sa jag.
-Ja. En harv, sa bonden. Därefter förklarade han hur fårorna faller sig med just denna modell och hur man undviker att få som en liten bulle på åkern, som ett dike i mitten. Svensk modell, tillverkad i Väderstad. Kvalitetsprodukt men piggarna blir lite slitna med tiden.

-Hur gammal är traktorn, sa jag i vidare försök att låta genuint intresserad.
-83:a
-Så pass.
-Den där är en 88:a och så den är från 1997. Sen har vi ju den gamle där borta den är ju...
-...från 50-talet, du sa det förra gången.

Tydligen var det bara några år sedan de slutade använda 50-talstraktorn.
Jag sneglade på vår parkerade Opel (från 2006), tänkte att man kanske skulle ha satsat på en traktor i stället...

Samtidigt, i fårhuset, stod Ville (från 2006) och imiterade lammen.



Han kom fram till att de flesta tycktes heta Bääärtil...

Kommentarer
Postat av: Hillton

Den friska luften uppe i Norrland lär bero på att bönderna sover med stängda fönster.

2010-04-12 @ 20:40:06
Postat av: Nonsensakuten

De är både kloka och hjälpsamma.

2010-04-12 @ 20:52:45
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0