H SOM I HISTORIA, H SOM I HITLER

Aftonbladet hade idag premiär för sitt nya, glansiga historiemagasin Levande Historia.
Intressant med tanke på att tidningen Journalisten i sitt senaste nummer ägnar stort utrymme åt den närmast exploderande marknaden av historiska magasin ute i handeln.
Allt om historia, Populär historia, Militär historia, Minnenas journal, Vetenskap & Historia, Har du hört min historia?, Fekal historia och allt vad de heter...

Vi behöver knappast en tidning till.
Framförallt inte någon som väljer att fronta med Adolf Hitler på omslaget.
Ständigt denne Adolf. Han finns nästan alltid med när svenskarna skall få lite "historia" till livs. Fascinationen för honom sinar aldrig, något jag tidigare bloggat om.

Det är så enkelt, så simpelt, så latmaskigt.
Kommersiellt, inte minst.
Upplägget känns annars igen; det börjar med historiska nyheter, sen kommer frågelådan och sen kommer Hitler.
Finns det sidor kvar kan man klämma in lite Romarriket (en stor artikel om Colosseum finns med) och kanske nåt Dan Brown-inspirerat (i Levande Historia kan man läsa om både frimurarna och Illuminatiorden...)

Undrar vem AB har som omslagspojke i nästa nummer.
Jag satsar en slant på Rudolf Hess.

Kommentarer
Postat av: Strössel

Jag skulle vilja se en artikel om den engelska ockupationen av Island 1940, följt av den amerikanska dito 1941. Men det lär väl aldrig hända....

2010-08-26 @ 18:45:13
URL: http://bahasas.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Svar: nej.

Jag vill läsa om Watergate.

Eller 1890-talets bohemer.

Samma sak där. Det säljer inte.

2010-08-26 @ 18:55:43
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0