MOGULEN "INGVAR"

På väg hem från Öland passade vi på att handla några grejor på IKEA i Kalmar.
När vi strosade runt där inne slogs jag åter av hur kul och spännande det skulle vara att arbeta som "namndöpare" på IKEA, alltså vara den som bestämmer vad alla sakerna skall heta.
Jag tror att jag - med min sjuka fantasi - skulle passa utmärkt till just det jobbet.

Efter ett tag slog det mig att det säkert är en sak som Ingvar Kamprad själv tar hand om, han med sitt kontrollbehov. Direkt såg jag framför mig hur det går till.
I Älmhult finns det säkert en stor, gyllene sal med speglar i både golv och tak...på en stor tron i furu (tronen BASTANT för 289 kr) sitter mogulen INGVAR själv iförd gulblå hermelinmantel och tjocka glasögon, lite som en blandning av Liberace och Joakim von Anka.
Genom en liten dörr kommer det då och då in små vättar iförda gröna pyjamaser (pyjamas GOSIG för 79 kr) bärande på saker som IKEA skall sälja. Detta visar sig vara företagets designers som nu nådigt uppsöker mogulen INGVAR för att få ett namn till sina produkter.
De visar stolt upp vad de presterat, varpå mogulen INGVAR lägger sin panna i djupa veck, suger lite på en blyertspenna (penna STRECKA för 3 kr) och sakta säger det namn som känns bäst.

Exempelvis; en designvätte kommer in med en kudde.
-MJUKIS säger Ingvar.

En annan vätte bär på en lampa.
-LYSANDE ropar Ingvar.

En tredje vätte har designat en gardin.
-FÖLJSAM muttrar Ingvar.

Och så går en dag i IKEA-fabriken och snart blir det natt och Ingvar tackar alla sina vättar för dagens insats och lägger sig för att sova (i sängen LÄCKAGE för 655 kr)

Kommentarer
Postat av: Marina Stjernvall

Fantastiskt - brilliante ( 25:- för familymedlemmar) otroligt underbart nästan trovärdigt

2012-09-06 @ 01:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0