SOMMARENS BÖCKER

Det känns lite annorlunda. Den här sommaren är den första på sex år som man nästan obehindrat kunnat ligga på en filt och läsa böcker, mening för mening, ord för ord; utan att tappa sammanhang.
Detta beror självklart på att barnen nu är så stora att de inte kräver omsorg och uppmärksamhet sextio minuter per timme, faktum är att de långa stunder kunnat leka, bada och prata med varandra i frid och fröjd.
Allt som krävs är att man lyfter blicken för en liten tillsyn mellan var tredje mening i den bok man för tillfället läser.

Detta är vad jag hittills plöjt igenom:

KUNZELMANN OCH KUNZELMANN av Carl-Johan Vallgren.

En av de bästa svenska romaner jag läst. Om konstförfalskning och dubbelliv. Fruktansvärt bitig satir över vår tid och en upplysande skröna om dåtidens ej erkända människor. Allt skrivet med ett vackert och intelligent språk.

SKRIVET I ELD av Simon Beckett.
Myspysig brittisk deckare om rättsantropologen David Hunter stransatt på blåsig ö i yttre hebriderna. Intressanta karaktärer och miljöbeskrivningar och en upplösning inte fullt lika osannolik som i debutromanen Dödens kemi.
Ändå tvistar författaren till slutet några varv för mycket, något som tyvärr verkar vara standard i nutida kriminalromaner.

MITT NAMN ÄR MOORE, ROGER MOORE av Roger Moore.
Självbiografi av disco-007:an Roger Moore som fortfarande hävdar att hans två största talanger som skådis är att han kan lyfta på ett ögonbryn för att sedan sänka det igen.
Kanske inte det mest välskrivna i genren, språkligt blir det stundtals skoluppsats men Moore blir snabbt förlåten när han med sin torra, brittiska humor berättar den ena anekdoten dråpligare än den andra från ett långt liv inom showbiz. Avsnitten från hans harvande som underbetald dussinskådis i Hollywood på 50-talet är roligast, tänk så många skitfilmer den mannen tvingats medverka i.

HANDELSMÄN OCH PARTISANER av Klas Östergren
Min absoluta sommarfavorit, den här romanen läser jag varje sommar. Om den skånska badidyllen där Doktorn och Jobs tar in på det lilla hotellet när sommaren är som bäst. Officiellt har de ferier, i själva verket sitter de stilla
i en vecka och toksuper. Den inflyttade fiskaren Holten är huvudperson, han anlitas motvilligt som chaufför av några skumma affärsmän med dunkla planer. En bok om livsval och principer. En av de bästa böcker jag vet, inramad av dallrande sommarhetta och Lundellsk alkoholromantik.

SKUMTIMMEN av Johan Theorin
En bok jag tänkt läsa länge, men aldrig riktigt fått tid till. Nu har jag just avslutat den.
En oerhört vacker och suggestiv bok om saknad och svek. Sorgen efter ett förlorat barn vars kropp aldrig återfunnits är utgångspunkten för en hemsk berättelse om ondska. Och detta mitt på det öländska alvaret.
En stark läsupplevelse.

Så...kanske har det nu blivit dags för en kvinnlig författare, efter alla dessa skrivande män...
Några tips?
Är öppen för allt, utom Camilla Läckberg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0