TOMTARNAS TELEGRAMBYRÅ del 6

Österbrohult (TomTe)
Den traditionsrika julmarknaden i Österbrohult gick av stapeln i helgen. Män, kvinnor, barn, gamla alkisar, enbenta blandrashundar och snusspottande rallare gick man ur huse för att bevista den klassiska tillställningen som erbjuder allt man kan förvänta sig av en riktigt svensk, iskall, traditionell och lite halvkladdig julmarknad. Snön virvlade i luften och snoret frös till is.
Brända nötter träddes på en pinne, dragspelande kosacker spred stämning, Tomten tog upp vettskrämda barn i knät, gamla tant Henrietta (bygdens eviga ungmö) lyfte på kjolen för att sprattla lite halvekivokt med sina dallrande ben och mitt i vimlet fanns möjlighet att fisa knäck, rimma på paketen och lägga sin skinka i blöt.
Osvald Hugo, Österbrohults självutnämnda bygdehistoriker, berättade om kulturminnen från så tidigt som 1967 och passade samtidigt på att sälja sin flottmärkta skrift När far min drog en ål som han ger ut på eget förlag.
-Jag är bland de första marknadsknallarna på plats; redan vid femtiden var jag här, säger han glatt och tillägger att hans bokbord därför i folkmun populärt kallas morgonståndet.
Denise Sacko


Kommentarer
Postat av: Kidman

Hello, any body here???

2011-07-12 @ 15:23:03
URL: http://kidman.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0