EN CURLINGFÖRÄLDER

Sara är lite låg just nu. Det beror på Team Anette. De torskade mot Kanada.

Sedan fyra år tillbaka är min sambo nämligen en stor curlingfanatiker. En riktig konnässör inom den spolade isens rensopade schack.
Fast bara vart fjärde år.

Mona Sahlin har en gång sagt att det var inte det socialdemokratiska partiet hon gick med i. Det var Palme.
På samma sätt är det med Sara. Det är inte så mycket sporten curling i sig, utan den kämpaglöd och laganda som präglar de blonda donnorna i Team Anette som skapar samhörighet och engagemang.

Till saken hör även att Sara i vanliga fall är totalt renons på allt vad sport heter. Hennes intresse för idrott är om möjligt ännu mindre än Carl Bildts.
Hon kan se en bild på Peter Foppa Forsberg i tidningen och säga:
-Ja..det är ju han...golfspelaren..
När hon ser mina misstänksamma ögonbryn ändrar hon sig direkt:
-Fotboll!, fotboll!!

Annat är det med Team Anette. Guldmedaljörer i Turin 2006.
Sara har följt dem i både med- och motgång.

Själv bara gäspar jag. Visst kan det finnas strategiskt spännande avsnitt (sju sekunder, ungefär) men på det stora hela finner jag curling vara en töntsport där ett gäng inte alltför vältränade män och kvinnor iförda träningsoveraller hukande glider fram på en isen bakom en stenbumling. Sedan skall det sopas...oj, vad det sopas.

Vid Nagano-OS 1998 beskrev Expressens Mats Olsson curling på ett oerhört träffande sätt.

"Så tråkigt har jag inte haft i vaket tillstånd. Det finns en fantastiskt kul äventyrsfilm med Kathleen Turner och Michael Douglas som heter Den vilda jakten på stenen; låt mig säga som så att den absolut inte handlar om curling."

"Det amerikanska herrlaget har inte spottat i hamburgerpåsarna på McDonalds om man säger så"

"Det svenska damlaget ser ut som datakonsulter, lärare eller banktjänstemän - det är precis vad de är"

"Vem är jag att håna? Den som är utan skuld kastar första stenen"


Och så vidare...

Karlskrona skall tydligen starta upp en slags curlingverksamhet berättar min välunderrättade sambo.
-Om du nu gillar curling så mycket kan du väl anmäla ditt intresse, har jag sagt åt henne.
Helt utan ironi. Jag vill verkligen att hon skall börja spela curling.

Med tanke på antalet aktiva utövare i Sverige borde det inte vara så svårt att nå OS-klass.

Kanske får vi se Sara i Team Anette i ryska Sotji 2014.


Kommentarer
Postat av: nipe

Jag hänger på! Vi testade curling på jobbet en gång, synd bara att jag var präktigt höggravid och inte fick vara med.

2010-02-24 @ 17:29:26
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Ni kan bilda ett dream team...

2010-02-24 @ 18:28:18
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0