SR BLEKINGES DUNKANDE NYHETER

SR Blekinge har gjort något tämligen unikt för landsbygdens P4-stationer.
De har skalat ner sin programtablå till blott tre långa lokala pass med vardera två programledare och en vild blandning av ämnen; högt och lågt, tung kommunpolitik såväl som lättsamma reportage om plumpa revynummer ute i busken.

Jag har varit en ivrig påhejare till detta koncept, det som inom branschen kallas "flödesradio".
Känslan av närhet och direkthet förstärks med denna typ av tablå och man upplever som lyssnare mera av den nerv som finns i riktigt bra producerad radio; känslan av "här och nu"...
Dessutom blir man som programmakare mer flexibel då man slipper ta hänsyn till programmets "koncept".
Ofta har lokalradion dragits med denna problematik:  "Ett kommunalråd avslöjar hastigt och lustigt sin avgång men vi kan inte ha med politikern i direktsändning just nu för programmet som sänds just nu får bara handla om teater, film och musik..."
Man missar därmed det som är radions styrka; närheten och direktheten.

Dessutom slipper man med denna nya flödesradio de tramsiga programnamnen som ändå inte förklarar vad sändningen handlar om. Namn som Frekvens, Hattfabriken eller Liv & Lust...

Allt detta gör att jag som sagt starkt gillar P4 Blekinges nya giv.

Det finns dock ett starkt aber. I eftermiddags hörde jag något totalt osannolikt och väldigt skrämmande.
De lokala nyheterna skulle enligt programledaren Rebecka Gyllin presenteras "på ett nytt sätt".

Detta visade sig - när klockan slog 15.30 - vara något helt annat än vad man som licensbetalare kan förvänta sig av en seriös nyhetsförmedling från Sveriges Radio.
När det blev dags för nyheter dunkar någon slags discomatta igång och de bägge programledarna börjar läsa innantill från kanalens hemsida.
Att ett bolag med så stora personella resurser överlåter själva kärnan av public service, den obundna nyhetsförmedlingen, till att levereras av programledarna; samma personer som en kvart tidigare sjungit falskt i studion, tyder på mycket dåligt omdöme.

En programledare skall av lätt insedda skäl inte läsa nyheter (framförallt inte med samma kvittrande röst om det så handlar om hockey eller trafikolyckor, allting bara rabblas upp helt tanklöst).
Nyheterna bör helst inte i P4 (kepskanalen) presenteras till en rytmisk matta; tänk på hörbarheten för de stackars äldre människor som förväntar sig radio för oldtimers och istället hamnar i värsta nattklubbsmiljön.

Visst - även jag har (som programledare) läst nyheter till en rytmisk bakgrundsmatta men det finns en stor skillnad här.
Jag hade nämligen inte en redaktion av 25 hungriga medarbetare bakom mig samt en kader av utbildade nyhetsjournalister att använda mig av. Jag hade inget bindande avtal med staten om mångfald och kvalitet.

Det har SR Blekinge men väljer ändå att leka Rix FM.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0