MIN KRAVLISTA TILL SVERIGES RADIO

Sommaren har äntligen kommit. Jag har druckit mitt morgonkaffe på en soluppvärmd balkong, viftat med tårna och stuckit min stora näsa djupt in i en syrenbuske.
I eftermiddag kanske jag köper lite jordgubbar.

Liksom Sommar-OS inte riktigt kör igång förrän friidrottstävlingarna startar, känns det som att den svenska sommaren börjar först när Sveriges Radio inleder sin långa serie med sommarpratare.

På tisdag offentliggörs vilka svenskar som 2010 får äran att leda det klassiska programmet. För det handlar om en ära - andra länder adlar sina mest framstående medborgare, vi låter dem prata i radio.

Eftersom det är valår blir det troligen inga politiker i etern denna sommar, vilket är skönt. Att höra exempelvis Pär Nuder prata om hur han brukar grilla kyckling eller liknande ter sig mer än lovligt ointressant.

Istället har jag komponerat en liten lista med namn på de personer jag allra helst skulle vilja lyssna på i sommar:

BJÖRN BORG
BODIL MALMSTEN
TOMAS DI LEVA
RENATA CHLUMSKA
LENNART JÄHKEL
GINNA LINDBERG
TIMO RÄISINEN
AMANDA JENSSEN
PLURA JONSSON
KRISTINA LUGN
CARL-JOHAN VALLGREN
ELISABETH OHLSSON WALLIN
STELLAN SKARSGÅRD
CHANNA BANKIER
MÅNS HERNGREN

Listan kommer säkerligen att kunna kompletteras innan tisdag. Vilka vill du höra?

Här kan du läsa om en annan gammal sommarradioklassiker som man med ett visst mått av vemod kan sakna.

Kommentarer
Postat av: nipe

Renata Chlumska pratade 2007. En grym besvikelse.



Jag önskar: Thåström, Agnetha Fältskog, Vickan kanske?, Christina Stenbeck, Eddie Meduza (skit oxå), han som hade Boktipset, Sverker Olofsson, Björn Ferry. Absolut Ferry...

Annars var ju din lista ganska bra tycker jag.

2010-06-04 @ 23:16:28
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

De flesta på min lista har pratat förut. Vem minns inte Måns Herngrens brutala program som sändes 1989, då han halvavslöjade "42-åringens" identitet genom att ha hittat en "ChrisXXXXXXXXetterson-knapp", det där censurerande ljudet radion körde varje gång Christer Petterssons namn nämndes i rättegångsförhandlingarna om Palmemordet.

2010-06-04 @ 23:50:38
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Fältskog, Thåström och Stefan Mählkvist skulle vara roligt, för att inte nämna Sverker - hur kunde jag glömma honom...?

2010-06-04 @ 23:52:01
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0