ONCE BITTEN, TWICE SHY

Jag vet, det är fasansfullt smörigt och kitschigt men satan vad bra han sjunger, George Michael.
I min bok är han helt klart tvåa efter Mercury.
Det är härligt med sångare som verkligen sjunger ut och vars röster låter lika magiska som ett par spinnande katter i solsken. Jag tänker då förutom på Freddie och George på bl.a Shirley Bassey, Tom Jones och Björk.
Jag tyckte förstås GM var en ganska töntig mes med blonderade hårslingor och (för att låna Nalle Puhs beskrivning) väldigt studsig musik.
Tror att jag ändrade inställning till honom när låten Faith släpptes. Jag tyckte det var en ganska funkig rockabillypastisch.
Sen blev han lite för seg och pretentiös på 90-talet (stor Ronan Keating-varning var det på en del sockriga ballader). Runt millenieskiftet tog han upp sig och gav sig in på lite disco och samtidigt utforskade han musiken från sin uppväxt med plattan Songs From The Last Century (och här är det läge att tala om stor Rod Stewart-varning).
Sen gick det utför och idag är han ett pophistoriskt vrak som omges av HIV-rykten och rattfylledomar.
Tydligen skall han dock vara på bättringsvägen efter den lugninflammation han insjuknade i för nån månad sen.
Jag tror att George Michael är en av de 80-talsartister som skulle kunna ha potential att hitta nya ingångar till sin musik. Om man sitter på en så pass bra röst som Michael, är det förstås slöseri att inte ta sig i kragen och våga sig på nåt nytt. Till skillnad från Victor Muller tror jag nämligen inte att GM:s tid är förbi.

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Han har aldrig varit någon favorit hos mig heller, trots att jag till viss del känner igen mig i det du skriver. Och "Faith" gillade jag med, en rock'n'roll-pastish i samma anda som "Crazy Little Thing Called Love".



Just "Last Christmas" har man ändå en relation till, dock en lite komplex sådan, jag vet inte om jag gillar den, och om jag gillar den vet jag inte om det är låten i sig eller den nostalgiska känslan som infinner sig när jag hör den som jag gillar.

2011-12-18 @ 15:27:17
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Last Christmas är för mig veckan innan julen 84 på en fritidsgård med katastrofalt uselt pyssel som var lika misslyckat som mina chanser att få den där jäkla mandeln i risgrynsgröten..den å sen vinylsingeln av Do They Know Its Christmas som alla spelade om och om igen.

2011-12-18 @ 18:40:58
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Walker

Inget superfan av George Michael men visst har han bra röst. Har också funderat på en "Last Christmas"-inlägg om jag hinner.

2011-12-19 @ 23:28:37
URL: http://dagdrivarklubben.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0