SNART BÖRJAR TERRORN

I dessa ystra nyårstider då våldsamma raketer, trältrampad laxmousse, iskall skumpa, färgglada hattar, Jan Malmsjö i smoking och gyllene girlanger på bordet präglar vår varseblivning är det lätt att glömma bort att vi har helvetet över oss om lite mer än bara en månad.
Jag pratar givetvis om den svenska Melodifestivalen som kör igång redan den 4 februari.
Ett flärdfullt sätt att överleva vintern, som evenemanget brukar beskrivas av sina totalt okriitiska anhängare.
En vansinnigt migränframkallande uppvisning i smaklöshet och talanglöshet som är helt omöjlig att undvika, säger jag.
Hade det bara varit så att det förekom på tv 90 minuter varje lördag i fem veckor hade jag kunnat stå ut med det. Istället är det den där känslan av att inte komma undan som rider mig som en mara om natten. Tanken på alla inför-artiklar, under sändning-chattar, liverapporter och efterpartys-artiklar som får en att vilja kräkas rakt ut åt hela idén.
Framförallt detta, den kollektiva masshysterin fick mig att starta Facebook-gruppen Vi som väljer bort Melodifestivalen (det är så min generation gör när vi skall protestera..vi startar ingen FNL-grupp...vi startar en Facebookgrupp istället).
Varudeklarationen för denna Facebookgemenskap för likasinnade beskrevs så här:
Mads Mikkelsen pratar om dagarna man minns och om att ta tillvara på livet. Att sitta bänkad framför tv:n varje lördag för att följa Melodifestivalen är att slösa med både synnerv, trumhinnor och liv!
Det här är gruppen för oss som anser att Melodifestivalen blivit en masspsykos präglad av dålig smak och usel musik samt idiotiska texter. Fenomenet som sådant är väl egentligen okej, låt folk lyssna på skitmusik och se Danny i helfigur men pracka inte på oss skiten. Det som vi i gruppen vänder oss emot är tvånget och hysterin kring evenemanget. Vi anser också att hela konceptet är kört i botten eftersom Sverige aldrig någonsin kommer att kunna hävda sig i Eurovision Song Contest. Melodifestivalen var bättre förr, innan Christer Björkman förvandlade det hela till en kringresande cirkus präglad av dålig smak och kitsch...
Mads Mikkelsen pratar i en berömd tv-reklam om dagarna man minns och om att ta tillvara på livet. Att sitta bänkad framför tv:n varje lördag för att följa Melodifestivalen är att slösa med både synnerv, trumhinnor och liv!
Det här är gruppen för oss som anser att Melodifestivalen blivit en masspsykos präglad av dålig smak och usel musik samt idiotiska texter. Fenomenet som sådant är väl egentligen okej, låt folk lyssna på skitmusik och se Danny i helfigur men pracka inte på oss skiten. Det som vi i gruppen vänder oss emot är tvånget och hysterin kring evenemanget. Vi anser också att hela konceptet är kört i botten eftersom Sverige aldrig någonsin kommer att kunna hävda sig i Eurovision Song Contest igen. Melodifestivalen var bättre förr, innan Christer Björkman förvandlade det hela till en kringresande cirkus präglad av dålig smak och kitsch...
Om du inte vet vad du skall lämna för nyårslöfte i år, vill jag rekommendera dig att gå med i Vi som väljer bort Melodifestivalen.


Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Ja, problemet är inte festivalen i sig, problemet är att det inte går att välja bort den. Visst, jag ser inte tramset men det går inte att undgå. Dock har jag lyckats klara mig från att höra vinnaren länge ibland, jobbade där jag inte hade tillgång till radio och då tog det ett par månader innan jag till sist "äntligen" hörde Erik Saades vinnarlåt.

2011-12-28 @ 21:15:52
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0