BREAKING NEWS

Jag har tidigare bloggat om mina (enligt Sara) oerhört tråkiga drömmar. På natten kan min hjärna plocka fram spännande saker som "Sveriges Radio byter logga", "Clintons installationstal 1993" eller "Trailern för tv-programmet Smash 1989" och förvandla till hisnande drömmar.
Drömmar som när jag återberättar dem vid frukostbordet alltid tas emot med en fnysning om tråkighet och tristess.

Både jag och Sara är oerhört samhällsintresserade, måhända att jag oftare delar med mig av små saker jag uppmärksammat via text-tv; det kan röra sig om Indonesiens BNP-utveckling eller nye borgmästaren i Moskva....

Sommaren 2004 tågluffade jag och Sara i tre veckor ner till Kroatien. Där nere skulle vi möta upp Saras syster med familj och ha några avslappnande dagar med sol och bad; detta var innan den stora Kroatien-turismen drog igång på allvar.
Några dagar innan familjerna skulle sammanstråla på ön Jelsa, befann vi oss på en annan ön, den underbart vackra Korcula. Vi badade, sov, åt gott och njöt av ledigheten.
Jag hade med mig en liten fickradio och låg stundtals och lyssnade på en station vid namn Radio Dalmacia; en station som utmärkte sig dels genom att vara oerhört otajt (det kunde dröja tio sekunder mellan varje låt) men också eftersom man sände nyheter från BBC World services; varannan timme på tyska och varannan timme på engelska.
En dag gav vi oss ut på en liten dagsutflykt. Med båt tog vi oss över till den pittoreska ön Badjia, känd för sin frodiga natur och sin nudiststrand dit en mängd feta tyskar hade sin tillflyktsort.
Plötsligt kom vi på den briljanta idén att försöka gå ön runt, utmed vattnet.
Det var stekhett, det var mitt på dagen och vårt vatten hade märkligt nog tagit slut.
Vi gick och vi gick genom snårig regnskogsterräng, svetten lackade och stundtals var vi på gränsen till att svimma.
Vi hittade aldrig den där andra stranden, den på andra sidan ön, som skulle vara så fin...
Vi gick och svettades, svettades och gick. Till slut höll Sara på att falla ihop av solsting, varvid vi stannade i en liten glänta. Jag hade fickradion inploppad i öronen. Klockan närmade sig 13.00; nyhetsdax.
-Mattias! Vad gör du...jag orkar inte ta ett steg till...
-Tyst...tyst...det är nyheter...
-Mattias! Ta ut de där jävla plopparna ur..
-Schhh...vänta...de säger...schhh
-Hallå! HALLÅ!!!
-Men...men...de säger här på radion att Dennis Tatcher är död!
-?????????
-Tatcher...Dennis...Margarets man....

Kommentarer
Postat av: Orpon

Jag tänker på en textrad av Built to spill: No one wants to hear what you dreamt last night, unless what you dream about is them. Don't let that stop you, tell them anyway and you can make it up as you go.



Bra budskap.

2011-02-10 @ 18:49:27
URL: http://balloonfighter.blogspot.com
Postat av: Nonsensakuten

Tänkvärt..skall försöka få in Sara i drömmen om Clintons installationstal. Kan bli spännande.

2011-02-10 @ 19:52:24
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0