HELAN GÅR...



...säkert hem i stugorna. Juholt var ett alldeles lysande val av Socialdemokraterna.
Utan att någonsin varit sympatisör till ett så maktfullkomligt och nationalkonservativt betongparti som Socialdemokraterna, måste jag erkänna att Håkan Juholt är en väldigt sympatisk person.

Han är dessutom rolig, mänsklig och väldigt retorisk. Det var en fröjd att höra honom på presskonferensen i eftermiddags.
Det var länge sedan man hörde en sossepolitruk med lika brinnande metaforer och välfunna repliker.
Han sa bl.a att "ett samhälle aldrig kan acceptera att några alltid står i solskenet medan andra får stå i regnet. Det måste bli så att de som står i solskenet räcker över ett paraply till dem som står i regnet.."
Vidare drog han en parallell till sin bakgrund som försvarspolitiker genom att han lovade "försvara socialdemokratins idéer och önskade ett alliansfritt Sverige.."

Det som återstår nu är självklart idépolitiken. Sossarna måste välja väg.
Jag tror inte att jag helt kommer att köpa deras slutsatser men helt klart har svensk inrikespolitik fått tillbaka en del av det lustfyllda. Det skall bli spännande att se debattdueller mellan Reinfeldt och Juholt. 
Troligen kommer Juholt attackera statsministern med humor och briljans varvid Reinfeldt verkligen behöver tagga ner sin myndiga och korrekta statsmannastil (han har bevisat att han klarar av jobbet) och åter bli den intellektuelle och ironiske slugger han var i valrörelsen 2006, annars kommer han antagligen att få det rätt svårt, skulle jag tro.  

Kommentarer
Postat av: Bengt

Juholt har TOTALT legat utanför mina egna spådomar om ny partiledare för (S). Jag kommer aldrig att göra karriär som spåman. I alla fall utifrån sett har han ju oerhört snabbt seglat upp som toppkandidat. Men, som vi alla vet, det har ju varit mycket internt namntjafs. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag ska tycka om Juholt, efter att ha sett presskonferensen. Är det bara den stora skillnanden jämfört med trötta Sahlin som spelar in: men efter ett tag så tyckte jag att hans oerhörda energi var påfrestande. Alltför laddad - men det kanske bara var nu. Annars är det kul med en lite yvigare politikertyp, som stå starkt viker av från standard. Kanske blir det bra, kanske inte. Men i alla fall ett mycket bättre val än urtråkige Sven-Erik Österberg, som jag tidigare har befarat skulle ta hem spelet.

2011-03-10 @ 19:19:44
URL: http://bengtbernstrom.blogspot.com/
Postat av: Nonsensakuten

Hans uppsluppna energi var nog ett sätt att så snabbt som möjligt sälja in sig själv till svenska folket. Utanför sydöstra Sverige och bortsett från dem som läser försvarspolitiska artiklar är ju karln komplett okänd.

Jag hade hoppats på Östros. Nu kan jag inte vara så elak som jag kanske skulle vilja vara.

2011-03-10 @ 20:24:59
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: walker

Jag tror Juholt kan bli livsfarlig för Reinfeldt, politiskt kan jag inte bedöma honom. Men efter presskonferensen gav han lite Persson 2.0-vibbar. Inte buffelPersson men väl mysPersson som kunde dra en oneliner på presskonferenser. Även hans okända youtube-klipp antyder att detta är en gubbe med humor.



Sedan håller jag med Nonsensakuten, det är ett slöseri på så fina skämt att inte välja Östros. Men det är inte över förrän på högsta sovjet klubbat beslutet, för att travestera Stig Malms gnäll i media. Kanske kan Persson kuppa fram Östros som motkandidat på kongressen. Hoppet om fler elaka Östrosskämt består.

2011-03-11 @ 11:03:28
URL: http://dagdrivarklubben.blogspot.com/
Postat av: Nonsensakuten

Walker: Senaste gången man förberett vitsar som sen visade sig inte alls var aktuella, var när Spanien vann fotbolls-VM. Jag som trodde Holland skulle ta det, eftersom en ettmålsledning för Spanien så lätt kunde "tapas" eller om målvakten som hade svårt att "hola" nollan...totalt bortkastad nonsenshumor.

2011-03-11 @ 22:53:30
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0