ASSAR SMULHJÄRNA TÄNKER OM


Hej, Assar Smulhjärna här, kulturjournalist för tillfället tjänstledig för att plugga filosofi på universitet.
Studerandet av filosofi har öppnat mina ögon för helt nya begrepp, många gamla sanningar har kastats omkull och stundtals har jag häpnat över vilka ödets nycker som styr både vår tankevärld och verklighet.

Ponera exempelvis följande:
Tänk om...

...Homeros bott nånstans mellan Jemen och Somalia. Då hade han kanske skrivit verket Illiadenviken.
...Helena Bonham Carter varit Bondbrud..vad sägs om A room with a view to a kill?
...Martin Stenmarck varit en turturduva med en hitlåt om kuttrasjumilakliv?
...Muhammed Ali varit grekisk filosof. Cassius Heraclaytos?
...och Nanne Grönwall framfört sånger om cypriotisk matlagning.."kom och halloumi, släpp inte taget om mig..."

Tankar som dessa svindlar och bäst är kanske att inte tänka för mycket på dem. Risken är annars att man slutar som sportjournalist. 
På tal om sport. Kom att tänka på gnaget. 
Svenska Dagbladet har ju en skribent vid namn Harry Amster. Det slog mig plötsligt att det troligtvis står
H. Amster på hans brevlåda, något jag tycker är lite småroligt.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0