DR SKED GER RAKA BESKED

Hej Dr Sked!
Jag har läst i en kokbok att man skall knäcka sina ägg i pannan. Detta har blivit till ett hinder för mig eftersom jag ser ut som en neandertalare. Snälla, ge mig ett besked på hur jag skall gå tillväga.
Hälsningar Anton Plusk Vam Perfekt.

Hej Anton och tack för ditt fina brev (lite tråkigt att du skickade med maskarna, dock). Det här med att knäcka ägg i pannan är en gammal myt som jag mer än någon annan är beredd att avliva. Det kommer sig av att man i matlagningens unga tidevarv fick för sig att knäcka äggen mot sin skalle. Först hade man provat att knäcka dem mot nacken men detta skulle visa sig helt ödesdigert, därav myntades begreppet "nackdel". När man så upptäckte hur väl pannans avrundade struktur tjänade ändamålet övergick man efterhand till detta förfarande. Ditt problem är dock att du mer eller mindre saknar en panna varvid jag istället skulle rekommendera att du tar fram en stekpanna. Gärna i teflon. Saknas sådan finns den att köpa i närmaste teflonkiosk. /Dr Sked.

Dr Sked ger alltid raka besked. Har du en fråga om köket? Dr Sked ger dig husgeråd.
Mejla till [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0