EN SLAGS FRIHET

Eftersom nästan allt av min sorgligt avsomnade radiokarriär numera får anses vara preskiberat, tänkte jag bjuda på en liten anekdot.
Jag tänker då inte på hur jag både ställt och besvarat lyssnarfrågan: -Vilken känd rollkaraktär brukar Glenn Killing spela? eller den gången jag läst nyhetstelegram med rinnande näsblod eller sänt liveradio från ett skyltfönster endast iförd nätbrynja och långkalsonger; nej, denna berättelse är av det mindre famösa slaget.
Jag kom att tänka på alla de traditionsenliga mejl som brukade dimpa ner i inboxen inför varje storhelg eller klämdag.
Skärtorsdagen är ett utmärkt exempel. Det var ofta då som vår chef, det högsta hönset på stationen och den man som förväntades stå till svars inför ägarstyrelsen varje gång något gick käpprätt åt skogen (ganska ofta), skickade ut ett gruppmejl sådär vid niotiden på morgonen. Tonen i mejlet var uppsluppen, budskapet var medvetet formulerat för att glädja och eventuellt ge ett skimmer av älskvärdhet. Det löd ungefär:
"Hej kära kollegor! Idag är det skärtorsdag och därför får vi alla gå hem klockan 12.00 eller när vi jobbat färdigt. Hoppas att ni får en glad påsk och ta det lugnt med snapsen!" eller något i den stilen.
Lägg särskild vikt vid formuleringen: "får vi alla gå hem klockan 12.00 eller när vi jobbat färdigt".
Detta innebar alltid och helt utan undantag att säljarna på stationen gick hem senast 11.40 och programledarna sidådär 17.30...ibland senare. Det var nämligen då vi hade "jobbat färdigt".
Vår uppgift bestod nämligen i att förinspela allt som sades i radion under långfredagen, påskafton, påskdagen och annandagen. Detta var en förutsättning för att överhuvudtaget kunna vara lediga.
Nu kanske du inte tycker att det sägs så mycket i kommersiell radio. Förvisso är det så men det som sägs skall ändå låta engagerat och "i stunden påkommet". Inte så lätt när man är inne på den femtonde timmen av inspelat material och man tvingas låtsas att det är påskdagen fast det bara är skärtorsdag.
Häri ligger förvisso också själva konsten.
Så tänk på det om du mot all förmodan har kraft och sinnesnärvaro nog att lyssna på nån reklamradiokanal under helgen. Risken är stor att killen eller tjejen som tjoar så frenetiskt på annandagen antagligen spelat in skiten en stressig skärtorsdagseftermiddag och bara längtar hem till en sillbit, några ägg och en nubbe.

Kommentarer
Postat av: Poppa

Aaaaaaaarggghhhhh... Jag blir arg bara jag tänker på det. I det läget hette han inte bara Ulf utan Ulf-jävel!

2012-04-05 @ 12:47:30
Postat av: Nonsensakuten

Minnen....alla dessa minnen...

2012-04-05 @ 13:04:47
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Charlie

"Efter mig här nu i studion så blir det alltså en voicetrack..."

Postat av: Anonym

Ibland tog orken och tankekraften slut och man gick dit på helgen och fortsatte. Om mailet istället hade fortsatt: ..och till programledarna som ska voicetracksraca önskar vi lycka till, jag har fyllt studion med diverse goodiebags! ..så hade det känts lite lättare när man sa bye bye till säljarna.

2012-04-05 @ 21:37:44
Postat av: Mattias

Charlie: En modern klassiker...synd att man inte har det sparat och upplagt på radiogodis.se



Anonym (tror jag vet vem du är): Nä, det var lite management by fear a la Percy Nihlegård..

2012-04-05 @ 21:50:13
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0