GWs VITA PERIOD

Under hösten läste jag ut Leif GW Perssons omtumlande självbiografi Gustavs grabb. Med sin patenterade humor bestående av iskallt levererade och skarpsinnigt men väldigt torrt och krasst formulerade beskrivningar av sin omgivning, bjuds läsaren in att ta del av Perssons uppväxt och karriär.
Det blir dråpligt, ibland spännande men aldrig riktigt utlämnande. Exempelvis nämner han aldrig vad hans tre olika fruar i livet heter i förnamn, något som gör berättandet lite avfjärmande och kliniskt i vissa delar.
En stor passage upptas av Geijeraffären, nästan två tredjedelar av boken kretsar kring denna omvälvande händelse i den unge Perssons liv. Hur han blev sviken både av Peter Bratt och Olof Palme och hur han mådde så psykiskt dåligt av sin inblandning i affären att han en dag övervägde att ta sitt eget liv men inte hade mod nog att trycka på avtryckaren.
Det som främst framkom under de promotionintervjuer inför boksläppet som Persson gav under hösten 2011 är dock hur hans hälsa på äldre dagar alltmer börjat vackla men också hur han delar in året i en halva där han dricker åtskilligt för att - som han säger "få tyst inne i huvudet" - men också en totalt vit period då han är mer eller mindre helnykterist.
Tydligen är det så att Leif slutar dricka alkohol på nyårsafton för att sedan hålla upp ända tills midsommar, om man får tro den gode kriminologen.
Jag har alls inga moraliska betänkligheter kring detta, det enda jag har lite svårt att förstå är det här med tiden på året. Detta att han frivilligt väljer att vara spik nykter under vinterhalvåret.
Jag menar; åtminstone januari, februari och mars är ju djävulens påfund.
Ett kvartal som i alla fall jag skulle haft otroligt svårt att överleva om jag inte fick ta mig en liten jävel då och då...

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Denna och Kee Marcellos ska jag läsa snart. Sen måste jag låna den på 1000 sidor om Gulag.



Hört bästa P3 dok? Den om bordellhärvan? GW är med mycket i den. Rekommenderar också boken om samma händelser, "Makten, männen, mörkläggningen". Den MÅSTE du läsa!

2012-01-09 @ 12:22:07
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

...förresten har han väl synkat den icke-vita perioden med jaktsäsongen? Kan inte tänka mig något tråkigare än att sitta nykter i en jaktstuga.

2012-01-09 @ 12:25:28
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Minns att jag lyssnade på Doris Hopp-dokumentären en gång när jag stod och strök. Perfekt radio att ha på i bakgrunden medan man pysslar med husliga ting. Makten, männen, mörkläggningen. Jag tror att jag såg nån tv-dokumentär som hette nåt i den stilen. Skall hålla utkik efter boken.

2012-01-09 @ 17:12:16
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Jag brukade lyssna när jag jobbade på "Toastmaster".



Boken är mycket bra, en av de inblandade i "Den motvillige monarken" har varit med och skrivit den. Alltså, Palmes justitieminister Geijer, vilken dåre! Ville legalisera incest, införa kortare straff för sexualförbrytare m.m.

2012-01-09 @ 22:02:27
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Hillton

Han är duktig GW. Ger rättesnöret ett ansikte. Men var finns den grävande reporter som kan förklara hur mannen hinner med tungt (?) ordinarie jobb, skriva böcker, vara cold case-utredare i teve, dyka upp som ständigt jourhavande expert när udda brott ska "förklaras" och sen ... you name it...

Var är Sveriges Tintin alias Janne Josefsson? Sitter han i samma båt eller...?

2012-01-12 @ 22:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0