SE UPP FÖR DET RÖDVITA SORTIMENTET

Under det tidiga 80-talets alltjämt härskande DDR-Sverige lanserade COOP det blåvita sortimentet som en reaktion mot den kapitalistiskt förhärligande valfriheten och marknadsekonomin.
Tydligen ansåg de vattenkammade konsumentpolitrukerna på COOP att det gått för långt när kunder till den amerikaniserade ICA-kedjan stod framför chipshyllan och hejdlöst (och utan att skämmas) valde fritt mellan antingen Estrellas eller OLW:s sortiment.
Denna våldsamma köplust och frihetskänsla hos svenskarna måste helt enkelt motas i grind, gick troligen resonemanget.
På så sätt skapades det blåvita sortimentet där tanken var att allt lull-lull, bling-bling och tjosan hejsan byttes ut mot en stram design av vita förpackningar med vit text i en blå rektangel.
På landets alla Konsum- och Domusbutiker lanserades denna undersköna linje av livsmedelsprodukter som erbjöd en känsla av gemenskap, samhörighet och statssocialism.
Och det spelade ingen roll om det så var tandkräm, toalettpapper, köttbullar, spaghetti eller diskmedel man la ner i sin kundvagn. Allting hade samma förföriska omslag.
Nu verkar det som att ICA såhär trettio år efteråt vill rida på denna samhörighetsvåg, genom lanserandet av ICA BASIC-produkter med en design lätt att känna igen. Vi kan kalla den för det rödvita sortimentet:
Nu avslöjas det emellertid att dessa varor är inga mindre än den skit som tidigare gick att köpa under namnet Euroshopper. Du minns säkert den taffliga loggan med sin fula kundvagn. Loggan såg ut ungefär som loggan till en hundmatsprodukt och sorgligt nog måste man väl erkänna att Euroshoppers mat smakade ungefär likadant
(jag har av lätt insedda skäl begränsad erfarenhet på området men man kan ju tänka sig).
Det hela är skamligt och ett sätt att vilseleda konsumenterna till att köpa produkter de egentligen inte vill köpa.
-ICA Basic bygger på de bästa varorna inom varumärket Euroshopper, säger Sara Hjelm på ICAs pressavdelning i en artikel. Stackars den jäveln som blev satt till att välja ut det bästa från Euroshopper, säger jag. En närmast övermänsklig uppgift. Rena rama mission impossible.

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Haha, Euroshopper har faktiskt väldigt bra tvättlappar, har vi använt väldigt mycket här hemma när barnen var små. MEN, de ätbara sakerna de gör klarar man sig gärna utan.

2012-03-22 @ 22:05:59
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Mattias

Har också alltid ratat mat märkt med Euroshopper. Deras billiga handtvål, däremot. Den känns kosmopolitisk. Nästan som att stå i Milano och tvätta labbarna.

2012-03-22 @ 22:48:08
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0