DET VAR LÄNGESEDAN...

...den här bloggen bjöd på utmanande läsning. Det var ett bra tag sedan den här bloggen bjöd på läsning överhuvudtaget. De senaste veckorna har det mest blivit olika bilder, skojiga look-a-likes och annat dravel som väl mest fungerat som ett slags alibi för den här webbplatsen, ett bevis för att bloggaren fortfarande lever och vill väl. Kanske har det inte orsakat någon större katastrof, möjligen har du inte märkt det alls men sanningen är att Nonsensakuten inte publicerat någon substansiell text sedan den 1 oktober då jag bloggade om Ekots 75-årsjubileum.
 
Man får ändå tacka dig för att du orkat titta in här för att få din dagliga dos av nonsens, även om verkshöjden varit relativt låg den senaste tiden. 
Mitt försvar är att dygnet har för få timmar och att jag just nu är inbegripen i ett stort antal projekt som alla känns väldigt stimulerande...ja, sen har vi förstås det ständigt pågående projektet livet som länge varit ett kapitel för sig. Hela 2011 var i princip ett helvete för mig med osäkerhet, sjukdom, tandgnisslan, ångest, smärta och så mycket gråt att endast tårvätskan skulle kunna hålla liv i en mindre krukväxt.
Desperation, separation, rädsla, ilska, osäkerhet; sammantaget saker som eventuellt passar ganska illa att beskriva i en blogg kallad Nonsensakuten då det är allvarliga saker vi snackar om. Kärlek, svek, uppgivenhet.
Jag har stundtals funderat på att skaffa mig en högst personlig blogg där jag beskriver all smärta, all ångest, all längtan och all osäkerhet men det har ofta slutat med konstaterandet: äh, va fan...jag har väl bloggar så att det räcker...inte ännu en sak att vårda och pyssla om, inte ännu ett åtagande.
 
2012 har varit betydligt roligare med många givande projekt och rent känslomässigt ett hopp och en värme som gör det möjligt att överleva. 
Nu står vi här - för att citera den store filosofen Niklas Strömstedt: "halvvägs till framtiden" - och undrar hur vi skall gå vidare. En sak är i alla fall säker - Nonsensakuten kommer att leva kvar. Bloggen behövs. Nonsensakuten är min själsliga ventil (någon kanske skulle säga snuttefilt eller förträngningsmekanism) mot allt ont och själsligt nedbrytande. Må så vara att den just nu är snäppet allvarligare än vad den brukar vara. 
 
För att riktigt befästa den här bloggens just nu Marcus Birro-aktiga svärta och pretentiösa allvarsamhet, känner jag mig nödgad att göra en pudel. Som synes har jag här ovan raljerat över Niklas Strömstedt. Det borde jag inte göra med tanke på hur jag i vintras satt och högljutt grät till en av hans texter (något som man enbart vågar erkänna att man gjort om man befinner sig under inflytande av stor tillförsikt; alternativt alkohol). 
Texten är från en skiva som kom 1996. Den lyder: 
 
"Nu bor jag kvar i huset, hon i stan
Varannan vecka har jag våra barn
Och när jag kysser dem godnatt och släcker lampan är jag glad,
för jag ser att de mår bra..."
 
Det är inte Mo Yan-klass, inte ens Imperiet...men det berörde mig då. 
Och i vissa svaga ögonblick berör det mig än. 
 
  
 

Kommentarer
Postat av: walker

Visst är det märkligt hur det ouppkopplade livet tar "värdefull" tid från bloggandet. Trodde nästan det var ditt slutgiltiga inlägg när jag började läsa, insåg snabbt att gnällande och bortförklaringar för bristande aktivitet hör oss bloggare till. Ha inte dåligt samvete för att du använder Strömstedt som deppmusik, finns än anledning till att September/Petra Marklund tas på större allvar när hon sjunker Jocke Bergs svårmodiga texter. Ska det vara känslor på riktigt, då ska det vara på svenska.

2012-10-16 @ 22:46:30
URL: http://dagdrivarklubben.blogspot.se/
Postat av: Nonsensakuten

Så sant. Antingen sockersliskiga, svenska låtar om lidande, eller riktigt jävla bra och skitig blues från den amerikanska södern ;)

2012-10-17 @ 02:51:44
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Hillton

Bryta ihop och komma igen - STORT!

2012-10-19 @ 08:10:05
Postat av: PaljettenQ

Synkronicitetsläsning, jag ritade en snuttefilt idag :)
Bara för att jag hade lust.
Njut du med!

2012-10-22 @ 23:52:22
URL: http://paljettenq.com
Postat av: Mattias

Hillton: Tack!

PaljettenQ: Ha ha...lite som Linus i Snobben, en av mina förebilder.

2012-10-23 @ 00:45:25
URL: http://nonsensakuten.blogg.se
Postat av: Lilla Blå

Puss

2012-10-24 @ 14:50:43
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: nipe

Aj fan. Typ. 2011 var ett skitår, det håller jag med om. KRam

2012-10-24 @ 20:14:25
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Mattias

LB: Tack, hjärtat!

Nipe: Ja, usch, ja...

2012-10-24 @ 23:13:53
URL: http://nonsensakuten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0