ALLT LJUS PÅ JÄREGÅRD

Nu kan man avnjuta hela Här är ditt liv med Ernst Hugo Järegård från 1984 via Youtube. Ett sprudlande program, ett av de bästa i serien.

Lasse Holmquist, detta programledarproffs, är som alltid lugnet själv när han guidar tittaren genom den självupptagne estradören Ernst Hugos liv och karriär. Gillar det improviserade kaoset i början av sändningen där Lasse frågar Ernst Hugo om han behöver gå och kissa innan bandningen börjar.

- Gör du då det så spelar Tollarparen signaturen så länge.

Ett telefonsamtal från Maury YestonUSA som sjabblas bort är heller inget som nämnvärt ruckar programledarens lugn. 
Så härligt uppsluppen och avkopplande television. Så fjärran dagens överproducerade och hårt formaterade program. 

 

Järegård trivs givetvis som fisken i vattnet när han själv får stå i fokus i över två timmar och programmet bärs fram mycket på hans olika intressen i livet: teater, vin, cigarrer, whisky, böcker och kläder.
Hans sociala liv blir inte lika starkt belyst även om hans långa äktenskap med Karin och tillvaron med sonen Johannes skymtar förbi i handlingen.

Programmets verkliga lyft är när Ernst Hugo på eget bevåg ger sig på en av sina gamla monologer, skriven av Jolo. Det handlar om varför kyssandet ökat så förbannat runt om i samhället och detta kan vara Ernst Hugos största stund. Att ensam, inför miljoner tittare totalt äga kameran i ett program som handlar om honom själv och nästan ingen annan, måste ha betytt mycket. 

 

Till synes utan bekymmer fyrar Järegård av sin monolog och som alltid sitter man som åhörare på helspänn. Tittarna bevittnar i det ögonblicket verkligt stor konst, humor och professionalitet. 

Det är annars uppenbart att Lasse Holmquist önskat sig en rejäl vidräkning med gästens avlidne far Ernst. Något år innan programmet sändes hade Ernst Hugo tillsammans med Eric Wennerholm gett ut en memoarbok som mycket kretsar kring hur Ernst Hugo i barndomen upplevde sin far som elak.

Detta avfärdas nästan helt av intervjupersonen som menar att de känslor han 1984 hyste för sin pappa var varma.
- Jag är en stor älskare av min far. När PC Jersild hade läst boken kom han med ett förslag om att jag borde ha kallat den "faderskärlek", säger Ernst Hugo.
Detta trots att pappan inte alls gillade sin sons ambitioner att bli skådespelare. 

- Jag är full av hämningar och knutar kring det där att jag aldrig lyckades i småstaden. Jag avskiljde mig och försökte hävda mig på annat sätt, säger Ernst Hugo i programmet.  

En intressant inblick ger pappans kamrat Knut Körling som i Här är ditt liv visar upp gamla svartvita bilder på hur han och pappa Ernst tillsammans spelat folklustspel och revyer i Ystad på 1930-talet. 

- Ernst var utklädd till kvinna i nästan alla roller som han spelade, säger Körling, vilket också framgår av bilderna. 

 
Som ett crescendo avslutas sedan sändningen med att Cornelis Vreeswijk och Östen Warnerbring gör Järegård sällskap iförd käppar och höga hattar som sprutar ut eld medan de framför numret Var ska jag hänga min hatt i natt? 
 
Så...exakt så borde flera av dagens tv-program avslutas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0