FAWLTY TOWERS, GOOD MORNING

Det är för en människa omöjligt att vara på två ställen samtidigt.
Något jag fick erfara under detta dygns första, skälvande morgontimmar.

Jag som tidigare sagt att vår lägenhet är så makalöst bra planerad och att vi i vår tur arrangerat det så fint.
Elsas rum i ena hörnet, Villes rum i det andra och så vardagsrum och sovrum i mitten, de vuxnas epicentrum, så att säga.

Lösningen är egentligen ganska bra. En unge kan vakna och inte väcka den andra, när de bråkar går det lätt att skilja dem åt genom att ropa: "gå till era rum, barn!" och så vidare.

Problemet infinner sig när bägge vaknar och är gnälliga - samtidigt. Och klockan står på 04.25.
Först skriker Elsa - jag somnar om henne och somnar sedan i hennes rum.
Sedan vaknar Ville - jag lämnar Elsas rum och tröstar Ville.
Sedan somnar jag i hans säng.
Då vaknar Elsa i sitt rum och gafflar. Högre och högre gafflas det. Klockan är så mycket som 05.34. Ica Gott liv!
Till slut låter jag Ville gå in i hennes rum så att hon får somna om honom medan jag (tillfälligt) däckar i min egen säng.
Sedan börjar de slåss. Klockan: 06.02.



Det slår mig att det hela påminner om Fawlty Towers fast med en liten skillnad. Istället för gnälliga hotellgäster är det två gnälliga vättar som gör vad de kan för att hålla igång hotelldirektören som får springa i all hast och väsa "Yes! Yes! YES! I'm on my way...yes!"

Första ingivelsen är förstås att jag är Basil Fawlty och barnen är som den lomhörde majoren.
Sedan inser jag att det är Sara som är Basil Fawlty och jag som är Manuel.
Du har väl sett avsnittet där Manuel somnar av utmattning i lobbyn. Visserligen bakis, men ändå.

Att bli väckt 04.25, 05.34 och 06.02 känns ungefär som en rejäl bakfylla

Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

Leasa omedelbart ut vättarna i ett par tre år. Skaffa dig lite husfrid, människa!

2008-06-16 @ 19:35:15
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Mrs Li

Ge upp det där med egna rum! Lägg alla madrasser på golvet och sov allihopa på samma ställe ;-) Eller använd öronproppar, på hela familjen!

2008-06-18 @ 22:52:07
URL: http://www.mrslibyrakrat.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0